|
|
|
|---|---|
|
Vad går hela kalaset på egentligen? 5000kr? | |
|
Har själv nyligen importerat. Har ingen koll på kostnaderna för exportskyltar i Tyskland då jag fick det inkluderat i affären. Mina kostnader i Sverige: Importförsäkring hos LF 2 297 kr Ursprungskontroll 700 kr Registreringsbesiktning 1 380 kr Vägtrafikregisteravgift 65 kr Skyltavgift 180 kr. Om du inte kan tillgodoräkna dig utländsk kontrollbesiktning tillkommer kostnad för det. //Eppa |
|
|
Tack för svar, Måste man ha Importförsäkring? Är det endast för att få lov att köra i Sverige eller är det hela resan? |
|
|
I de tyska röda skyltarna ingår trafikförsäkring. Jag tecknade särskild importförsäkring för att få vagnskadeförsäkring. Vore surt om något hände på vägen hem... Du kan läsa mer på "Importguiden" i menyn till vänster. Min importförsäkring gällde 30 dagar men som längst tom registreringsbesktningen. Den försäkring som ingår i skyltarna gäller bara två veckor, men jag tror att den kan förlängas mot extra avgift. Du måste ju ha en giltig trafikförsäkring när du kör till besktningen i Sverige. Det är inte säkert att du hinner med det inom två veckor. Det är både handläggningstid hos TS samt ev. kö till Bilprovningen. //Eppa |
|
|
Okej, Har läst "Importguiden" =) Så man kan inte dra iväg till bes om man inte har en giltig försäkring överhuvudtaget? |
|
|
Det går ju att göra men är inte lagligt. Du kan ju även köra dit bilen på släp. Är du kund hos något bolag i dag och tänkt försäkra din importerade bil där också så brukar dom kunna hjälpa till med en tillfällig försäkring till och från reg-besiktningen. ___ //Ulf |
|
|
Som förtydligande gällande tidsaspekten. Jag skickade in ansökan om ursprungskontroll direkt när jag kom hem. Det tog drygt en vecka innan den var godkänd. Det är först då som man kan boka tid för registreringsbesktning. Jag hade tur och fick tid inom bara ett par dagar, men det kan ju dröja. Var nogrann med de dokument du skickar med till Transportstyrelsen så att ansökan är fullständig, annars drar processen ut på tiden. Om du inte redan läst så finns det bra information om import på TS:s hemsida Länk. :-) Lycka till! //Eppa |
|
|
Programmer, Tack för tipset Eppa, Såg också sen att man kunde läsa om det på TS:) Men tack för din input, Det var priserna jag mest undrade över |
|
|
Jag fick min precis godkännd idag och hade tur och fick besiktning på måndag :) Kostnader för mig: Importförsäkring via LF - 2 308 Ursprungskontroll - 700 Regbesiktning/kontrollbesiktning/vägning - 1 980 Sedan är det väl lite til för skyltar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.