|
|
|
|---|---|
|
Förra året var det en livlig diskussion om vilka sommardäck man skulle ha. Det fanns grovt sett två grupperingar; dels "konservativa gruppen" och dels "best bang for the bucks"-gruppen. :) Båda kastade ömsom argument, ömsom fördomar, ömsom förolämpningar på varandra. :) Konservativa gruppen hävdade att man skulle köpa de största, mest kända som Michelin, Conti, Pirelli, Good Year. Huvudargumentet var: "man får vad man betalar för" (dvs, ju dyrare desto bättre däck) "Bang for the buck" var lite kritiska, och undrade om det inte fanns väl så bra däck, fast för en tredjedel av priset? Huvudargumentet var: man får inte alls vad man betalar för - billiga däck är IBLAND lika bra. Men det är en djungel där ute! Själv ska jag köpa sommardäck till min E39 nu, helt nya 18-tumsfälgar, 8.5 breda fram och 9.5 tum breda bak. 235/245 fram och 265/275 bak siktar jag på. Och jag blir förvånad när jag läser däcktesterna: I exempelvis AMS test så är Nokian Z G2 i topp vad gäller tyst, lättrullat och grepp i väta, samt ett av de bästa i torrgrepp. Men i andra tester (t ex Motormännen) kan man läsa att de "är ganska bullriga". :) Vad ska man tro egentligen? Vem kan man lita på? Så jag frågar er: tips på bra sommardäck? Jag använder den här bilen till ganska mycket långkörning. Dvs: Ett måste är TYSTA däck - jag HATAR bullriga däck, det får mig att känna mig som om jag skumpar omkring i någon gammal bonntrimmad Opel Ascona eller något. Det är ett plus om de är lättrullade. Självklart är bra grepp viktigt, men jag prioriterar inte max grepp - kommer absolut inte att "rejsa" med bilen, ta kurvor i hög fart etc eller köra för fort i tättbebyggt område, det är inte min stil. Det är 90% landsväg som gäller. Har Michelin SP på den nu, 2-3 mm kvar till klackarna. Är inte helt övertygad, tycker de är bullriga. Jag HATAR bullriga däck. :) Har kikar på Dunlop Sport Maxx RT, Nokian Z G2, Fulda SportControl, Hankook V12 K110. Har Du ERFARENHET av något däck som är tyst, bra, som du vill rekommendera? | |
| Det finns bara ett märke för dig Lasse, Achilles ATR Sport. ; ) | |
|
Haha, bra att du åtminstone kikar på oberoende däcktester och inte bara lyssnar till plånboken den här gången Lasse ;-) Skämt åsido, håller med dig om att testerna är ganska förvillande. Senaste AMS var väl mest för banåkare. Hade jag varit i din sits skulle jag antingen gå på Hankook Evo 2 eller Dunlop som verkar ha fått till ett riktigt bra däck i år. Jag skall också köpa nya däck i år och det blir nog antingen Dunlop eller GY F1 Asym 2 som också verkar riktigt bra. |
|
|
Vinyl: haha, ja - det är ett ruskigt prisvärt däck, åtminstone om man kör lagligt - som folk - på vägen. Det kostar en tredjedel av Michelin SP, men jag kan ärligt talat inte märka någon skillnad. MIchelin är något bullrigare skulle jag säga, men det kan bero på att de är ganska slitna - ATR Achilles är nya. (köpte hjulen i höstas) Men jag tänkte pröva ett annat nu. Det är ju fördelen med att ha prövat olika däck - inte bara ett märke - man har något att jämföra med då. Fälgarna har jag redan köpt, de ligger i kartong här hemma - och nu vill jag ha däck till dem. Svarta fälgar med blank kant som ska sitta på den svarta Kristoffer: jag tänker alltid med plånboken. Annars skulle jag ju inte ha fem V8:or i garaget, och en sjätte på gång? Har i princip köpt en M5 E39, men har svårt att få plats med alla bilar. :) M5-fälgarna är hos Intera på renovering, har mer eller mindre bestämt mig för nya Dunlop eller Hankook V12. Det jag stör mig på med Evo 2 är att jag läst att de inte är tysta, och då får ju jag utslag. :) Har du prövat GY F1 Asymm? Asymmetriska däck ska ju vara tysta, jobbar med akustisk interferens som gör att ljudvågorna från respektive däck ska "släcka" varandra. Har inte haft glädjen att pröva ett sådant däck ännu. |
|
| P.S: Michelin PS är betydligt bättre som nya, jämförelsen haltar lite. Dessutom kan jag inte säga att jag prövat greppet på ATR Achilles i väta. Ärligt talat så kör jag så otroligt balanserat och bra att jag i princip aldrig behöver tvärnita. ;) | |
|
Nej, har aldrig testat GY sommardäck men tänkte kanske testa redan i år. Verkar ha fått till ett bra allrounddäck. Ett däck jag varit sådär nöjt med är Continental SC då de blir bullriga med tiden och slits fort. Har varit mer nöjd med Michelin (har haft både PS2 och PS3) jmf med Continental. Både PS2 och även PS3 verkar rulla relativt lätt och är tysta även vid lågt mönster. Är inte SP ett gammalt 90-tals Michelindäck? |
|
|
Jag har Nokian på m5an som jag kan rekommendera. Tysta och följsamma och inga konstigheter. Dock..bakdäcken skulle väl klarat ett par hundra mil till. M5an käkar dessvärre ganska mycket bakdäck. Men helt klart ett bra däck. Har precis köpt GY F1 Assimetrico till Maseratin så det skall bli intressant att se hur dom skiljer sig jämtemot dom gamla F1`orna. Som fd däcksäljare så har jag en förkärlek till GY, men tycker att dom tappat lite av sitt försprång som dom haft tidigare till konkurrenterna. Fingerspitzgefühl. |
|
| Även jag ska skaffa nya däck och det kommer att bli GY asymetric2 utan tvekan det blir tredje gången jag köper dom..Har idag Michelin ps3 mycket bra däck men GY bättre.Tyst och mycket bra grepp och broms | |
|
Kan säga till hur jag upplever Dunlop Sport Maxx RT, beställt 4st och väntar bara på att fanskapen ska komma så jag kan kränga på dom :D Blir annan storlek än trådens titel men men. |
|
|
Tack, det låter toppen - vill gärna höra om Dunlop Sport Maxx RT och GY Assymetric 2. Maserati Ghibli? Det var som fan! :) |
|
|
Men det finns många däck mellan Achilles och Michelin.. Det jag kan säga om du vill ha tysta däck är att du ska undvika Continental Sportcontact. Jag har 2or på min bak och farsan har 3or runt om på sin Volvo, väldigt högljudda. Min BMW är så isolerad så jag lider inte av det, men åker man bakom med rutan nere så fullkomligen dånar det om däcken :) |
|
|
Tack för tipset Japmax. Jag vill ha tysta däck, och även om jag vet att Conti SC är fina däck, så är det gott att känna till att de är högljudda. Många struntar ju i det, men efter den senaste omgången däck (som bullrade som fasen, men var bra på alla andra sätt) - så är jag trött på bullrande däck. :) |
|
|
Kollar man helt enkelt på ljudindex så verkar ju Dunlop göra dom tystaste däcken. Jag har ju alltid förespråkat Hankook K107, tror dom ligger rätt bra till ljudmässigt. Prestanda och priset är också bra. Haft flera uppsättningar. Börjar bli till åren nu modellen, vet inte ens om de finns kvar? |
|
|
Continental premium contact då? Hade dessa på min 523.. visserligen i den feta storleken av 16".. (haha) |
|
|
Jag köpte två uppsättningar, Nokian ZG2 och Hankook V12. Mycket nöjd med båda, skulle inte tveka att rekommendera dem. Särskilt Hankook V12 faktiskt, extremt tysta och bekväma, känns säkra. Något oväntat kanske? Jag köpte ju en gammal E39 M5 -01 i våras, och måste säga att den är sjukt underbar att köra: Den är bekväm, och sjukt stabil i kurvor - väghållningen, komforten och greppet är bland det bästa jag upplevt. Dessutom är den nästan helt tyst, nästan inget däckljud alls. Den har original style 65 M5-fälgar i 18 tum, med Pirelli Cinturato P7 245/40 fram och Kumho Ecsta LE Sport 275/35 bak. Detta säger mig att det är minst lika viktigt att ha riktigt fina chassidelar, fina stötdämpare, bussningar, krängningshämmare och bromsar - som att ha bra däck. M5:an har mycket bättre körkänsla än min 540, trots att båda har sänkt sportchassi. Jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor, men det är som två helt olika bilar, trots att jag VET att min 540 är tajt -- något som får mig att tro att den däremot behöver nya, dyra stötdämpare för att närma sig M5:an i känsla. Vilken otroligt skön vagn en frisk M5:a är - älska E39 !! :) |
|
| P.S: däcken satt ju på M5:an, och jag trodde inte Kumho skulle vara bra (jag har dåliga erfarenheter av Kumho K31 tidigare - bullriga, vilket jag HATAR) -- men LE Sport har jag inga som helst reservationer mot: grymt grepp, bekväma och tysta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.