AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.466

Ena xenon strålkastaren fungerar inte på E46 -03

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej!

Den vänstra xenon strålkastaren fungerar ej, jag provade att byta till en ny lampa men det gick inte heller. Sen provade jag att byta plats på höger och vänster lampa, men det fungerade fortfarande inte på vänster sida.
Jag kollade även säkringarna, men hittade bara nåt som hette "ljusmodul". Är det den som är till strålkastarna?

Om det inte är fel på säkringen, är det då balasten? Är det samma sak som tändenhet?

Kan det vara något annat fel?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
hittade här på forumet att det kan antigen vara xenon styrenhet (det som jag nämde tidigare som ballast) eller tändenhet.

Eftersom högra strålkastaren lyser så kan det väl inte vara fel på säkringen?

Har en bekant som har nåt program som man kan läsa av felkoder på, går det att se via det programmet om det är fel på styrenheten eller tändenheten?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kan tyvärr inte svara på din fråga angående felkoder, men styrenheten är ganska lätt att komma åt på undersidan av strålkastaren så den kan du byta sida på för att felsöka vidare utan större besvär.
Hade fel på vänstra xenonlampan på min E46:a.
Det visade sig vara dålig laddning, en generator med nya kol senare lös allting normalt igen.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
för att skruva loss styrenheten (ballast) räcker det att ta bort luftfiltermagasinet och kanske spolarvätskebehållaren? Eller måste man plocka ur hela lysen fram för att komma åt?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag ska inte svära på att det är likadant på faceliften men på vår -02 Coupé satt styrenheten skruvad undertill på strålkastaren och man var tvungen att ta ut hela paketet för att komma åt den. Har lite svårt att tyda realoem-bilden, men gissningsvis är det ett liknande upplägg på faceliften.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
glömde nämna att det gäller en E46 -03 limo facelift, och de sitter undertill på den också.
Det ser ut som att man skulle kunna komma åt med någon liten mejsel underifrån, men det kanske inte riktigt så enkelt.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Det gick att skruva loss ballasterna utan att behöva plockar ur strålkastarna. Man måste ta bort luftfiltermagasinet och spolarvåtskebehållaren. Det var väldigt trångt men det gick.

Och föresten så var det ena ballasten som det var fel på.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ok, gött att det löste sig!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej!
Jag har fått samma problem igen. Sist löste jag detta genom att köpa en begagnad ballast. Detta har funkat utan problem fram till nu. Nu i veckan började lampan blinka till lite då och då, jag bytte lampa och det slutade att blinka. Men efter tre dagar dog lampan.

Märkte sen att det inte var lampan det var fel på, och såg även att sockeln man sätter på lampan var lite bränd (själva röda plasten inuti). Kan det vara ballasten igen eller är det något annat fel?

och vart sitter förresten säkringarna för framlysena? Det står inget i säkringslistan.
ma
27
mange38
320i touring -03 m-tech
hej hade samma bekymme rdu kanske sett min tråd visade sig vara tändnings modulen den som sitter inne i lampan bytte också barlast tidigare men felet återkomm när jag bytt tändmodulen så funkar alt har funkat klockrent i en vecka nu verkar tydligen bli standard fel när dom gått lite ? har du AL ELLER andra systemet på framlampor?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja jag tror att det är AL Bosch om det är det du menar
ma
27
mange38
320i touring -03 m-tech
oki samma på min . prova byte tändenhet lite pilligt o meckigt o byta men finns bra guide på mektips

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.