|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en nyligen inköpt Bmw 525 touring -02.a som läcker olja. Jag har sedan inköpet bytt: - Uppdaterat vevhusventilationen - Bytt ut hydralslangarna under påfyllningskärlet - Bytat ventilkåpspackningen - Spännt oljetrågsskruvarna Men den droppar fortfarande olja och det är motorolja. Det ser ut att komma olja från oljetrågspackningen eller mellan motorn och automatlådan. Slut på pengar och ideer testade jag idag att hälla i: Länk Reslone Engine Stop Leak. Tror ni det kan funka eller vad skall jag hitta på? | |
|
Om det slutar läcka med den där mirakelkuren kan det ju vara värt att fundera på vad mer den täpper till ; ) Gör om gör rätt byt trågpackning och ev kika över packboxen mellan låda/motor |
|
|
OM det är så att läckaget beror på en gummipackning som pga hårdhet börjat läcka, så kommer det nog funka. Har kört Omega 917, som är likvärdig den du slagit i, i motorer, växellådor och pumpar. Ibland funkar det skapligt och ibland inte alls. Beror som sagt helt på vad det är som läcker. Torkat gummi sväller och blir mjukt, och kan på så sätt täta läckan. Är det på något sätt skadat så kommer det hjälpa lite eller inte alls. Har även sett att det hjälpt mot interna motorläckage då det fräschar upp ventiltätningarna som brukar bli stenhårda rätt fort. |
|
|
Av vilket material är packningen mellan motor och växellåda samt oljetrågspackningen? Det är där jag tror läckaget är och vi pratar 2-3 droppar på uppfarten per dygn. |
|
| Mellan motor och låda har du en packbox, d.v.s. en radialtätning av gummi med en fjäderbelastad läpp. Just sådana kan behandlas med framgång med Omega 917 som jonaz_6 nämner. En bilmek. jag känner räddar många kunder med Volvo V70 med läckande packbox (standard fel) från en dyrare reparation. Den täpper inte till någonting utan påverkar gummit. Alltid värt att prova innan demontering. Trågpackningen kan inte räddas med Omega vad jag vet. | |
|
Rislone engine stop leak fungerade inte för mig och min bil. Funderar nu på om det kan vara oljan och dess viskositet som är boven? Jag kör på Castrol edge 0W-30 och funderar på att byta till Castrol edge 5W-30 alternativt Castrol Magnatec 5W-40. Tror ni det kan avhjälpa oljelekaget? |
|
|
Omega 917 har jag använt framgångsrikt på M3 E30... så visst kan det funka. /J |
|
|
Nej, viskositeten orsakar inte läckaget och du kommer inte att få märkbart mindre viskositet med en tjockare olja - visst om du pytsar i smörjfett i stället för oljan, kanske det blir mindre läckage, men det fungerar ju naturligtvis inte i motorn! Som det är skrivet innan kan vissa typer av läckage tätas med oljetillsatser som mjukgör radialtätningar/packboxar som har hårdnat lite - har de sprickor eller slitage som orsakar läckaget kommer det inte att fungera med dylika tillsatser. Det är bara att bita i det sura äpplet och byta tätning! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...såg att det blev lite konstigt. Det skall stå att du inte får märkbart mindre läckage med en tjockare olja! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.