AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.084

Bytt batteri ---> iDrive problem

Ar
44
Arisbmw
325-e90
Hej!
Kör en BMW 325 e90 2005..
Hade kass batteri så jag byta ut den mot en annan batteri(inte köpt hos BMW), de skiljde lite mellan ah osv.. Mitt problem nu är att ibland tänds min idrive, ibland är den svart medans jag kör(ingen musik eller något) å skärmen blir grå mellanåt sen tillbaka till hel svart!!!

Någon som har erfarenhet av de problem där idrive ej fungerar alltid?? Att den släcks å tänds hur som!!!

BMW rekommenderar mig koda batteri hos dom? 700 kr(garanterar ej fixat problem)
Need for speed tycker jag ska uppdatera mjukvara och koda batteri? 2500kr (garanterar inte heller)
Vad tror ni? Vad ska jag göra?

Tacksam för svar!!
Gick du ner i Ampere på batteriet eller upp?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Du ska ju börja med att koda batteriet på något sätt. Vem som gör det spelar väl ingen roll så länge det görs. Vad jag vet kan man göra det via kodning direkt i CAS modulen eller byta VO. Risken är stor att du skadar elektronik och det nya batteriet om du "bara kör på". Efter det skall batteriet registreras med INPA (eller annan mjukvara) så bilen laddar batteriet som att det är nytt.

Vad hade du för spec innan och vad bytte du till? Bytte själv för ett tag sedan till ett Varta E44 Silver dynamic 77aH men kodade inte om då 70aH är närmsta klassen. Funkar prima.

De olika batterierklasserna du kan koda:
KLASSE_BATTERIE
46ah
55ah
70ah
80ah
90ah
110ah
40ah_agm
60ah_agm
70ah_agm
80ah_agm
90ah_agm
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Okej får antagligen göra kodningen hos BMW isf!!

Byta från BMW orginal batteri, tror de nog var 80ah (ej säker)..
Till en batteri som heter Tudor - TA770, som har 12v, 77Ah, 760A..

Vet ju inte om de är pga batteri byte felet uppstår, eller om de är annat problem. Fast borde kanske koda om med det nya batterier först å främst??!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Om du hade 80 aH innan å 77 nu så borde inte vara några problem. Det är eller var inte AGM då? Om du känner någon med kabel så kan du ju iaf registrera batteriet så det laddas som det skall. Hoppas det löser sig och inget gått åt pipan, typ iDrive skärmen.. =/
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Kontaktade BMW. De sa de kunde koda in de nya batteriet fast då får man nog uppdatera mjukvaran också, och då finns de risk att navin lägger av.. Som kostar en hel del att fixa sedan..
Så deras tips var att köpa ett likadant batteri som mitt gamla

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Jag bytte till ett nytt original batteri, rakt av, ingen omkodning eller annat behövdes fungerar utmärkt! Mvh
Visa användare
789
johmei
335i E92
Passo, du bör regestrera att nytt batteri är installerat. Funkar utan registrering men du minskar förmodligen livslängden. Bilen använder dynamiska laddningssekvenser och tror bilen bilen batteriet ät gammalt motverkar systemet syftet.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: johmei

Novation bytte o de sa att ingen kodning eller annat behövdes. Mvh
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Skiljer det bara 3Ah mellan 77 och 80 så känns det väl tveksamt till att man ska behöva koda om. Kollat så allting sitter fast ordentligt vid batteriet?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Passo: Ok, men de registrerade säkerligen bytet, det ingår i proceduren byta batteri. Det är bara om batterispecen är annorlunda som du behöver "koda om" och det hade Novation gjort om det behövts.

80 aH är ju väldigt nära 77aH och är också närmast du kan koda om du tittar på alternativen ovan.

Är det bara iDrive som strular och du bytt till nära originalbatteri låter det som någon elektronik gått åt pipan.
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Ah de är nämligen bara idrive som klyddar, och tänkte väl beställa ett likadant batteri som jag hade förut av schmeidmann, de verkar ha dom originala.. Sedan testa att lägga in den .. Men hur gör jag då för å registrera att jag har ett nytt batteri? Bara BMW som kan lösa de eller?
Får väl hoppas på att de är batteriet eftersom jag inte hade ej de problemet förut!!
:(

Visa användare
789
johmei
335i E92
om du bara ska se om det är iDriven som är fel på så kan du ju ladda och langa i det gamla batteriet, förutsatt att du har det kvar.

Registrering kan någon med kabel eller BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.