|
|
|
|---|---|
|
Undrar bara om ni som är ägare till bilar med N53 motorer fortfarande upplever problem med spridare, tändspolar, knoxsensor? Nedanstående är gjort på min bil 530i -08, har ni andra samma erfarenhet? När tar det slut? Vet ni om bytta spridare är av bättre kvalitet eller kommer det att uppstå mer problem? Kör sedan ett halvår tillbaka med 98 oktan. 17/9 2008 byte av spridare (1600 mil) 20/2 2009 byte av Lambda sond 14/5 2009 byte av spridare tändspole och tändstift 22/7 2010 byte högtryckspump till spridare 20/6 2012 byte batterikabel samt alla tändspolar 19/11 2012 byte tändstift samt omprogrammering 20/11 2012 byte 6:ans tändspole och 6:ans spridare 29/11 2012 byte av 4:ans tändspole samt 4:ans tändstift, byte av knoxsensor, spridare? 7/1 2013 byte av 5:ans tändspole, 5:ans tändstift samt 5:ans spridare 3/4 2013 byte av 3 st spridare samt 3st tändstift Är det dags att ge upp? /FF | |
Karl-Hilding |
Helt otroligt! Vad säger BMW? Förutsätter att du får detta på motorgaranti eller försäkring. På min 530 är det bytat: 2009, alla spridarna, garanti 2011, Högtryckspump, NOX-sensor och termostat. Betalade 12.000 2012, byte batterikabel samt alla tändspolar. Garanti/Goodwill/Auktion Sedan 2011 har den gått 2500 mil cirka och helt problemfritt med 98 okt förutom när jag tankade 95 okt. Eller så var det vatten i den soppan. |
|
Försäkringsbolaget tog en större del av de senaste reparationerna. Förutom den sista, trodde i min iver att allt var klart. Den senaste reparationen gick på 8200kr och Bmw tog inget på goodwill då bilen precis passerat 10000 mil. Så det skulle i så fall bli en ny maskinskada med ny självrisk på 8000kr Ringde Bmw Sverige och blev dessutom otrevligt bemött! //FF |
|
|
min har fungerat bra nu i 1000 mil efter pumpbyte. ska in på service, gått 10.000 mil. har hänt något ryck och kraftlös men det försvinner. Påpekade detta och fick svaret att Noxen "jobbar ur sig" eller så kan det vara tändspolare. Nu låg tändspolare på auktion så man får nya gratis. Annars så går den bra och drar otroligt lågt. |
|
|
Ca 10 verkstadsbesök pga N53 problemen varav det sista i höstas. Då byttes Nox-katen (dyrt). Har bara pröjsar 1500 kr totalt och fick då en hel uppdatering av bilen. Har bara kört 600 mil sedan så det är för tidigt att ropa faran över.......... Länk Inte konstigt att BMW har övergett "lean burn" konceptet på nya bilar. |
|
|
Ja, N53 är och förblir en skitmotor om man ser till driftsäkerhet och reparationskostnader. Så har jag alltid tyckt även om många försöker hävda att det inte är några problem med den motorn. Det är i huvudsak spridare+bränslepump+injektrorer som utgör själva huvudproblemet. Dom håller ju bara några tusen mil sedan är dom trasiga igen! Vet att bmw hade garanti på det där i början men det är väl över nu också när bilarna börjar bli gamla. Det är ju 07 som den motorn kom i E60. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.