AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.104

Några frågor ang. min nya X3 3.0d E83

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Har precis pensionerat familjens gamla trotjänare (E39 530d) och ersatt den med en X3 3.0d E83.
Jag stör mig mer och mer på att det inte är softclose på bakluckan på X3:an, har kollat i RealOEM och vad jag kan se finns inte softclose till X3 eller E46 som delar låskista med X3 för bakluckan.

Just nu stör jag mig något enormt på den billiga "japs"-känslan i bakluckan....

Bilen är dessutom en automat, jag har alltid kört manuella BMW:s innan och blev förvånad över hur mycket slöare X3:an känns! Den gamla 530in for ju iväg som ett skållat troll med eld i svansen när man tryckte gasen i botten, X3:an tvekar lite innan den växlar ner och sedan lungt (nåja relativt) ökar.
Är det verkligen så stor skillnad mellan de manuella och automatarna, X3an skall ju på pappret ha typ 30 hästar mer. Har kollat felkoder men det finns inga på varken motor eller växellåda.

Fråga 1: Är det någon som vet om låskistorna med softclose från någon annan modell passar/går att passa till?

Fråga 2: Tänkte byta olja i automaten för att se om det är så att oljan börjar bli gammal (bilen har rullat över 20' mil), finns det något annat som jag bör kolla samtidigt?

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.