AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.826

Cylinderavstänging efter kraftig acceleration

Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Hej,

Jag har följande problem med min 740ia-98:
När man gör en kraftig acceleration vid t ex en omkörning eller
acceleration från lägre hastiget upp till säg 100 km/h och passerar
ca 5000 varv/min och därefter sedan skall köra konstant fart så går
motorn in i en någonslags limphome mode. Felkoderna säger "cylinderavstängning cylinder 8". Tändspolen för cylinder 8 byttes för
att rätta till detta, men felet kvarstår. Jag kan provocera fram cylinderavstängning igen.

Kan det vara så att vänster katalysator är kaputt och stryper flödet vid höga varv så att motorstyrnignen säger ifrån? Höger katalysator skramlade, så den är bytt. Vänster är original (17000 mil).
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Kan sätta min bil på att det är en av katalysatorerna.. hade EXAKT samma problem riktigt irriterande..

Byt den vänstra så går den som ett skott sen :) jag svetsade dit ett från Biltema i höstas, funkar skit bra hittills!

Mvh
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Ja, det blir nog till att byta vänster också. Höger är en piratkat. Det enda jag inte gillar med den är att den har ändrat bilens ljudbild något. Framförallt vid tomgång. Det är mer bludder. Fast att köpa en originalkatalysator är väl svindyrt.
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Jaha nu förstår jag att det inte bara är jag som har det så, trodde hela tiden att det var någon mindre läcka vid skarven där det hade svetsats.
Men som du säger, original lär ju ligga runt 10-12tkr styck så lite bludder får man ta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.