|
|
|
|---|---|
|
Hej som rubriken låter så har jag p0308 som felkod på min E39 M5 -00. Det hela började med att jag fick felkod på bank2 avgas kamaxel givare, så den bytte jag ut. Sen dök en felkod upp på vevaxel givaren som jag oxå bytte ut. Jag ska tillägga att jag bytte stift, olja och filter samtidigt. Efter allt detta så när jag skulle ut och köra så miss-tänder bilen kraftigt under belastning samt har ingen kraft. Så jag kontrollerade så jag inte hade missat något när jag bytte stift samt ohm mätte alla stift och allt var bra. Men nu då så sätter den --p0308 cylinder 8 missfire detected--, har testat att radera den och den kommer tillbaka ganska omgående. (detta har jag testat 5ggr) Min tanke är tändspolen på cyl8 nu, men jag har ingen aning om hur jag skall mäta den, jag har testat att mäta på 2st olika och fått samma värden, så antar att den är hel? Så nu till den stora frågan, vad ska jag ta mig till ?! Mvh Dag Ericson. | |
| Det ska tilläggas att bilen har enbart rullat sommar och har gått 9774mil i skrivande stund. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skifta tändspole med en annan cylinder och se om felkoden flyttar sig. Om jag inte missminner mig så kan en M5a bete sig på det viset när bränslepumpen börjar ge sig. Även en igentäppt katalysator ger misständningar då systemet stänger av tändningen dock inte så vanligt på M5. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det ska jag testa! Om den nu fortfarande sätter felkod på cyl8, hur är det enklast att se om bränslepumpen är dålig ? Mvh Dag Ericson |
|
|
Då får du mäta bränsletryck med analog mätare. Antagligen har du bara en dålig tändspole - vanligt fel. Prova gärna att koppla ur luftmassemätarna och se om bilen går bättre med dom urkopplade. |
|
|
Tack för svaret !. Problemet är löst ! Det var "gummi distansen" (vet ej vad den heter) som sitter emellan tändspolen och stiftet, någon har varit så smart att dom har kört igenom multimetern genom gummit på alla tändspolar.. Så nu är det beställt, har eltejpat (sålänge) runt stick hålen i gummit och bilen går som en dröm igen ! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.