AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.303

Hur kontrollera vacuumpumpens funktion 318 n42

Problemet:
stum pedal / mycket trögbromsad vid upprepade bromsningar.
Verkar vara mest på låga varav, när man krypkör på parkeringar osv.

teori: vaccumpumen skapar ej tilläckligt sug/vacuum. iallafall inte på låga varv??
pumpen är "renoverad" med nya packningar vid tidigare misstanke om oljeläckage, var dock ventilkåpan.

Om man rycker ur slangen uppe vid bromsförstärkaren så känner man ett sug åt rätt håll, men frågan är om det är tillräckligt. det verkar vara torrt annars har sett vissa fall av att olja kommit upp från motorn och skadat bromsförstärkaren.

tips och råd för vidare felsökning, vacuumpumpen är ju rätt dyr och vill vara så säker som möjligt innan man köper en ny/begagnad.

ke
376
keihin
525d Touring -07
Jag hade lös slangen på min 318/n46 ganska nyligen. Höll inte på få lös den, fick sticka in en smal liten mejsel och "pysa" rätt länge innan jag kunde dra ut slangen...
Känns ju knappt som att dom kan gå sönder ? Med tanke på hur delarna ser ut inuti, när du hade bort den och bytte packningar, bytte du även oringen som sitter typ inuti ?
Ingen chans att den kan ha hamnat snett eller liknande så att det inte tätar ?
A just det, slangen/röret som går från vakuumpumpen till bromsförstärkaren, i änden mot vakumpumpen, satte du en slangklämma där ? Kolla om den nippeln är lös, för på min så är den lite lös, vilket verkar normalt, men kanske läcker det där ? borde ju kanske höras ett pysande där i så fall ?
Ok min slang kunde jag iaf dra ut utan hjälpmedel.

Ja när jag hade isär den mytte jag oringen mot motorn samt den som ligger och tätar "pumphusets" 2 halvor.

slanganslöutnigen uppe får man kanske kontrollera, dock får man ju riva bort en del för att komma åt att titta/höra.
Har kontrollerat slangar och dyl nu, hör inga pys någonstans varken vid vaccumpump eller bromsboostern.

kan det vara så att belägg och skvior börar bli väldgigt nerslitna så att det är det som påverkar
Backventilen kollad, OK!

blir inte klok på detta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.