|
|
|
|---|---|
|
Har en e60 -04 men det tyvärr vanliga sensormatte felet, satte ditt ett motstånd och släckte felkoderna och det funka, MEN nu håller ju bältesvaranren på hela tiden så måste ha bältet på även om det inte sitter nån där, inte sugen på sätta dit ett löst bälteslås heller. Så åkte ut till BMW o fråga vad det skulle kosta o få mattan utbytt, 4300kr med material och jobb. Tycker det är lite väl dyrt med tanke på att nästa kan paja lika lätt. Så kan jag fixa bältes varnaren på något sätt? kanske kan BMW koppla bort den? Elr är matt byte enda lösningen på e60? Tacksam för svar. | |
|
att sätta dit bara ett motstånd är rent av livsfarligt. Då tror bilen att det inte sitter någon där, oavsett om det gör det eller ej. Vilket innebär att pasagerarairbagen inte löser ut om du skulle krocka. är en sån här du vill ha, typ. Länk |
|
|
om du läser mitt inlägg och den annonsen du länkade så har jag redan ett sånt motstånd och eftersom bilen säger satt medpassagerarn ska ta på sig bältet och i annonsen står det " this module will bypass the faulty passenger occupancy mat and completely simulate a passenger in the seat and after the error reset, reactivates the airbag system. This module will not only remove the airbag light (like some other copying sellers on eBay) but will also ensure that the on-board computer recognizes that a passenger is present in the passenger seat and seat is OCCUPIED. With our module installed,ALL AIRBAGS WILL WORK PROPERLY AND DEPLOY IN THE EVENT OF AN ACCIDENT. " Så bilen tror visst att det sitter nån där och nairbagen är aktiverad hela tiden. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Notera att sensormattefel med lysande lampa inte förhindrar att airbagen löser ut vid ev krock, den är aktiverade hela tiden i just det fallt. Dock så ser man ju inte om man får något annat fel i systemet som gör att det avaktiveras om man inte åtgärdar sensormattan med simulator eller byter. Förmodligen kan du bygla bältesvarningskontakten i bälteslåset. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
aa har funderat på att bygla men är osäker på hur jag får isär bältes låset, vill ju inte bryta sönder nåt. BMW tar ca 1500kr för att koppla bort varningen, och 4800kr för att byta skit mattan som kan paja lika fort igen, hade den inte vart nåt risk att det hände så lätt igen så hade jag gärna betalat dom 4800kr. Läste att i usa har dom återkallat sensor mattorna, e nog för amerikanarna e så feta så mattorna pajar direkt. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det finns ett kontaktstycke X279 under mattan/stolen. en Vit-blå och en Blå- vit- gul kabel. Uttag 5 och 7. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| so om ja bryggar mellan dom kablarna så slipper jag bältesvarnaren?? | |
|
Funkar inte eftersom utsignalen från bälteslåset är en strömgenerator. Meningen är att airbagmodulen ska känna igen både avbrott och kortis så bl.a därför har man den lösningen. Finns väl bälteslås på skroten? FAF |
|
|
Så om sensormattan är trasig kan ändå alla krockkuddar lösa ut vid en kollision? även passagerarkrockuddarna?! vad är då vitsen att ha sensormattan? Är det så att om den är trasig gör den att krockkuddarna alltid är aktiverade på passagerarsidan eftersom den inte kan känna av om någon sitter där eller ej. Om den är fungerande skulle den i så fall bara spara/avaktivera dem tills någon sätter sig i stolen. MVH Johan |
|
Vitsen är att spara pengar åt försäkringsbolagen så de slipper betala för fler utlösta krockkuddar än nödvändigt, att du kan få betala 10 tusentals kronor för att det ska fungera för en dålig konstruktion är ingen som tar hänsyn till. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Så det fungerar ungefär så som jag skrev. Isf är det ingen brådska att laga sensorn... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.