|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Ska byta bakre torkarmekanism. Följer guiden på AP, axeln skall "tryckas nedåt" när man lossat stora muttern (24) och lilla muttern på insidan (10) men jo tjena... Den sitter ju som tusan där. Inte vågar man applicera så mycket kraft eller, den går ju genom komfortluckan av glas. Har ni tips hur man gör bäst? Använder 5-56 och skrapar runt axeln med en liten mejsel (smuts som sitter som sjutton) Vad mer? Hållt på en timme nu. :-( |
| Ta bort den ur glasrutan! Sen krävs det våld, rostlösare och smörjmedel.. När jag gjort detta så har jag fått vrida axeln till den löper lätt, sen slå ut den en bit för att börja vrida igen osv... | |
| Sen har jag för mig att där sitter en låsring också? | |
| Risken är att jag missuppfattade totalt nu så här på sena kvällen. Du får inte ur mekanismen ur rutan? | |
|
På en verkstad som fanns i mina krokar förr fanns ett knep för att få loss axlar ur grävmaskinsbommar. Man svetsade på en rejäl U-balk över axeländen med balklivet utåt och laddade utrymmet som skapades mellan balk och axel med dynamit! ;) |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Nu ska vi se om vi får rätsida på detta. Bild har jag tagit: Länk Axeln där, löper ju genom komfortluckans svarta handtag (och såklart glaset) Det är den som ska tryckas nedåt. Handtaget antar jag sitter kvar. Gängan som syns som sticker upp är inte för att gänga den genom handtaget utan finns där för stora muttern som sedermera ska hålla fast mekanismen mot glaset. Anders-72, jag väntar lite med din metod tror jag. ;-) /Sb. |
För såhär säger ju guiden: -----> Länk |
|
Hade precis samma problem. Axeln (eller egentligen röret som axeln löper i) hade ärgat fast i rutan. Bände och bankade i en timme innan det släppte. Det är svårt att få någon kraft, då stålramen innanför rutan är klen och böjs när man tar i. 5-56, bända, trycka tillbaka, 5-56, bända, trycka tillbaka osv. var det som till slut fick loss den. |
|
|
Hej! På din bild ser det ut som att låsringen sitter kvar. Syns om du kollar på denna bild (klicka på "fler bilder") Tabort den så borde det gå lättare. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Länk _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
Åh tack för svar Östra och 525i, det här med låsring har jag ju såklart inte tänkt på, det skall givetvis kollas ikväll, om det kan vara den. Återkommer!! /Sb |
Alltså, bara så jag fått rätt klart för mig (tillfällig sinnesförvirring) det är i skarven där jag markerar med röda pilar på fotot nedan som det är tänkt att det ska släppa va!? -----> Länk Svårt att fatta hur låsringen kan få det att släppa där, men jag lär väl haja i garaget ikväll igen... |
|
Japp det är där det ska dela sig, jag missförstog dig. På min så tog jag en stor skiftnyckel och vred försiktigt fram o tebaks, sprejade 5-56 och vred igen osv osv osv Tillslut släpte det. OBS!! Brytaren har ett spår som den går ner i men detta spår var lite förstort på min bil, ca +- 3-5minuter, så mer än så ska du inte vrida! _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
Jag förstår. Försiktiga (och små) vridningar m.a.o Ok bra, bara så man vet att man vågar råka misshandla den aluminuimgängan. (ny gänga föjer ju på nya mekanismen) |
Men h-vete vad det sitter. Man blir ju gråtfärdig. |
525i, var satte du en skiftnyckel? Finns ju inget som är mutterformat. Snarare polygrip. Eller fattar jag fel. |
|
Tror dina röda pilar visar fel trots allt. Har för mig att det är axeln (som låsringen sitter runt) som ska tryckas igenom. Sitter det inte ett gummiskydd på insidan rakt under mitt-axeln? Har för mig att jag tog av ett gummiskydd där för att komma åt, och sedan använde skiftnyckel för att jucka loss axeln. Nu har jag en e61 så det kanske inte är samma .. men bilderna liknar väldigt mycket. |
|
|
Hej igen. Skiftnyckel modell stor (ca 40cm lång) eller polygrip går ju också bra satte jag på delen som sitter på utsidan glaset. Kommer ihåg att jag läst att någon har använt Dremel och kapat sönder yttre delen för att få bort den inre delen (axeln genom rutan). Det kan som sagt sitta som gjutet. Hittar dock inte igen det nu... _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
Tack snälla för att ni orkar svara och tipsa, jag behöver nämligen seriös hjälp med detta. :-( Kanske är som blueswede säger, själva mittaxeln, inte primärt aluminumgängan. Jo, misshandeln har kommit rätt långt nu (se bildlänk nedan) och alu-gängan pulveriseras mer eller mindre, men jag kollade på min nya mekanism och den har ju likadan gänga som den stora 24-muttern kommer gängas i. Jag får fortsätta att primärt massera mittenaxeln då? Men syvende og sisdt måste ju alu-gängan ur i alla fall (där som pilarna visar) för den nya ska ju upp igenom där. Sen i själva svarta luck-handtaget (går det att ta loss förresten?) sitter en aluminiumring, den försöker jag vara lite försiktig med. Jo, vid joxandet med själva axeln stötte jag först på en låsring (borttagen nu) och även en liten (nästan som en) o-ring i gummi, det stämmer, men inget "gummiskydd" riktigt.. 5-56'en flödar men jag blir ju gråhårig alltså... Jag ska fokusera på att jucka på själva genomgående axeln mer då kanske, inte själva hela, med alu-gängan? Gav upp igår igen och får testa ikväll igen, man vill ju inte riskerra spräcka rutan. Men får jag inte loss det här får jag nästan köpa ny ruta. :-( Länk /Sb. |
|
Hej igen Hittade länken.... Länk Du måste skapa ett konto för att kommaåt dokumentet. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
blueswede: Storabjörnen vill byta hela mekansimen, så han försöker nog rätt. Jag gjorde som dig, tog ut axeln med resten av mekanismen kvar i rutan. Bara att rengöra och smörja upp så har den funkat i fem år utan vidare åtgärd. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.