|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har fått erbjudande om att köpa en bakvagn till e36 m3. Eventuellt bara diffen, men jag kan få hela bakvagnen. Är det värt att köpa bakvagnen komplett och byta ut min existerande 325 bakvagn? Vad skiljer dem åt, exempelvis spårbredd, hjulvinklar, gods tjocklek, fästen för stötdämpare? Hur ser jag att det faktiskt är en M3 bakvagn så jag inte blir lurad? mvh Supra jocke | |
|
Jag har M3 bakvagn på min 325 cab. det som skiljer är ju att medbringaren är större på M3 klumpen. jag tog kardan och låda från M3:an åxå, orkade inte pressa bort medbringarna och byta dom. M3 klumpen är lamelldiffad, vilket är den främsta anlednigen till att byta, utväxlingen på 3.0 M3 är samma som 325, medans 3.2 har samma som 328. Andra saker som skiljer sej från 325:ans är att bärarmarna är märkta med ///M. Sen har du mer justermöjligheter på M3:ans vad gäller camber. lycka till med bytet! |
|
|
Så M3ans bakvagn är kraftigare och har större möjligheter för justering - Är det värt att byta med andra ord? Passar den bolt on? Vad är medbringaren för något? mvh/ Supra jocke |
|
|
Nja kraftigare vet ja inte, men du kan justera camber iaf. Medbringare är fästet för kardanaxeln, det finns stora och lilla medbringare. 325 har lilla på både växellådan och klumpen. M3 har stora på båda. Jag valde att ta växellåda och kardanaxeln från M3 för att få ihop det. Ett annat alternativ ja hade var att dela på kardan och ta bakre delen från M3. Men de kändes osäkert med risk för obalans i axeln. Om det var värt mecket att byta? Har du inte lamelldiffust sen innan så är de ju värt de, blir mycket roligare att leka när man slipper enhjula..:-D |
|
|
Jag kör med supra mk3 kardan som passar bolt on, jag lyckades passa in min supra motor och låda så bra att den passade direkt på. Kan jag ta medbringaren från 325 klumpen och montera på m3 diffen? Passar den rätt i? Är det värt att göra det eller ska jag satsa på en torsen diff för 5500? |
|
|
Vad jag läste mej till så ska de gå att byta medbringare, men ja har inte gjort det själv. Låter som att du kan skruva, så dedär får du säkert ihop. |
|
|
Skruva är inget problem, har byggt hela bilen helt själv, enda jag inte gjort är buren som svetsades av epa (som byggt limmets burar) Någon som vet om den passar bolton på m3 diffen? |
|
| Bakvagnen ser ut som en 328 bakvagn men har nummret 3.15 0081 på en rostfri märkplåt - innebär det att det är m3 3.0 diff då? | |
|
Lär ju finnas nåt detaljnummer på den som du sen kan matcha på realoem.com/bmw å se vad de är. Som ja skrev tidigare så har min m3 axel ///M ingjutet på bärarmarna..de va åxå enda skillnaden jag såg gentemot 325 axeln |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.