AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.408

Stänga av att motorn stängs vid rödljus?

Sida 1 av 2
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Jag kör mest landsväg och vill inte att motorn stängs av vid kortare stopp. Känns så enerverande att jag överväger att köpa annat fabrikat vid nästa byte. Jag vill inte trycka på en knapp vid varje resa för att stänga av denna funktion utan vill mer permanent koppla bort denna funktion.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Går att få deaktiverat permanent:

Se denna information från BMW:

SIB 12 15 12

INFORMATION
The Automatic Start/Stop (MSA) system is a further BMW Efficient Dynamics measure aimed at meeting BMW's commitment to reducing CO2 emissions and enhancing fuel economy.

BMW, always a leader in innovative technology, will be the first automobile manufacturer to bring MSA technology to all new models.

Automatic Start/Stop systems will become prevalent in the future, as manufacturers strive to meet increasingly stringent emissions and fuel economy requirements.

By automatically switching the engine off when the car is stationary, MSA can improve fuel economy and reduce emissions.

New F-vehicles now incorporate the second generation of MSA (MSA II), which has been further developed to operate in combination with an automatic transmission and the BN2020 electrical system.

A detailed description of the MSA Automatic Start/Stop function can be found in the ICP Technician library under Technical Training course ST1112.

SITUATION
Some drivers have expressed the desire to deactivate this function in certain situations. This can be done manually via the Automatic Start/Stop function button with the LED switched on, indicating that the start/stop function is deactivated.

However, by default, the Automatic Start/Stop function is reactivated each time the engine is started.

At the request of an owner, it is possible to modify this default logic to "Last user mode."

With this logic, the current MSA's activated or deactivated setting is stored and used on the next trip.
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Nyfiken, varför vill du inte att motorn stängs av?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Det svar som ligger närmast sanningen är att jag inte är van vid det och att det är ytterligare en grej som kan gå sönder. Bör slita mer på systemet att starta motorn hela tiden.

Eller är jag möjligen en dinosarie från 1800-talet som vill ha koll själv? Samma med den saknade temperaturmätaren. Jag vill veta var tempen ligger. Hade problem med termostaten i E39 i vinter. Det var då lätt att felsöka direkt under resan.

Tack för inlägget om hur man kan få bort det. Men vet vet jag kanske vänjer mig. Jag vill dock kunna välva själv!!
(besvärlig kund :0)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Start o stop funktion måste slita hårt på start motorn
Inget jag skulle villja ha på min bil.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Framförallt är den okänslig. Bor man i Stockholm och kör i kötrafik så fungerar det allt annat än optimalt.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Sjukt värdelös funktion, larvigt.
Ji
63
Jimmy2626
AW 520dAM-2013
Det är bara att åka till bmw och be dem lägga in ett nytt program som gör att avaktiverar du s/s så kommer bilen ihåg det vid nästa uppstart, går du på ecomode kommer den dock aktivera s/s igen.

Ägde bilen 4 veckor sen var detta ett måste...
Visa användare
2.660
dicka o
Vilket skräp tycker jag.
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Hade S/S på min förra 320D och jag måste säga att jag tyckte att det var stressande, bilen "skramlade" igång varje gång och var det någon i närheten så vände dom sig nästan om och kollade vad som hänt :). Provade att köra med och utan och jag märkte ingen skillnad alls på förbrukningen.. Kanske märks mer i en riktig storstad.
Visa användare
2.660
dicka o
Bara miljön som tjänar på det inte bilen.
Nää inget bra påfund.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Svärre: Jag har inte kunnat uppmäta någon som helst skillnad i förbrukning med eller utan. Detta gäller ett flertal märken / bilar.

Likt EU-cykeln så misstänker jag att fördelarna med S/S till stordel är en skrivbordsprodukt.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Med en massa stadskörning kan jag tänka mig att detta rent samhällsekonomiskt och luftmiljömässigt finns ett visst värde. Färre sjukfall om många bilar skulle ha denna teknik. Men som enskild bilägare är det jag som får ta kostnaden när bilen slits och till slut behöver lagas.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Det märks mera på en diesel också, morsans 118d (F20) tar säkert dubbelt så lång tid på sig jämfört med min förra A1:a TFSI...plus att det både låter och rister till mera.

Som en ingenjör hoppas jag - och antar - att systemet är dimensionat för att klara av denna extra påfrestning på div mekanismer, därför stängde jag aldrig av den (undantaget extrem kö-kryp under längre tid...)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har aldrig upplevt funktionen som besvärande. Ni som gör det, har ni automatlåda?
Karl-Hilding
Att det stänger av känns ok men att det startar och rister till när man trampar ner kopplingen känns inte helt bra. Måste slita mer än det sparar.
Tror att det är en eftergift till alla miljötalibaner och dessvärre också en skrivbordsprodukt precis som drivmedelsförbrukning i nedförsbacke med stark medvind!
Har ägt många motorstarka bilar och det har endast skilt (stavlar jag rätt) 3 deciliter mellan 67 hk och 286 hk.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker också den är riktigt irriterande. Ända gången den gör någon nytta är om man kommer till en stor korsning och precis fått rött och måste vänta ett tag.
Annars är det bara irriterande och väldigt ohälsosamt mot motorn.

Bmw säger själva tex att den inte ska slå in för än motorn uppnåt rätt temperatur. Jo tjena, efter bara ett par hundra meter stängdes min motor av i morse då jag glömde avaktivera den. Hälsosamt för motorn? inte speciellt...
Ro
105
Romefors
520d Touring x-drive -16
Fråga och svar till/från BMW;
Auto start/stopp funktionen; sliter det inte onödigt på kamkedja, batteri och

Nej, de motorer som har funktionen har komponenter som är dimensionerade och anpassade för auto start/stopp-funktion. Vänligen, BMW Sverige

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det sade de om longlifeservice också...

-------
//Lövet
11
Löfke
535d-15
Hej

Om man trycker till, ganska ordentligt, på bromsen precis innan bilen stannar (vid ex stoppljus) så stängs inte motorn av. Likaså startar motorn (direkt) om man trycker till på bromsen om motorn stoppats av start/stop

Men detta visste ni kanske...

Mvh Löfke
Går koda bort enkelt, ytterligare en härlig byråkat ide från härliga EU parlamentet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.