AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.957

BMW 540iA Rycker kraftig ibland vid växling?

Sida 1 av 2
för 3 dagar sen när ja körde bilen och skulle gasa på och varvtalen kom strax över 3000 så kändes de som motorn ströps eller att den växlade väldigt ryckigt kör man vanligt och inte gasar allså kickdown händer inget och den rycker inte alltid bara ibland...? sen när jag höll på att parkera så vid låg varvtal så stängdes motorn bara av fick då starta om så var allt normalt igen... efter en liten stund när jag skulle parkera så dog den igen startar om bilen och är som vanligt även detta händer bara ibland?

Köpte bilen nyligen från bilfirma med garanti skall lämna in bilen på verkstad imon...

vad kan det vara för fel?

Kör en BMW så har du Inte Kört i Onödan...
Kan även notera att det är BMW 540iA (Automat) 99:a E39
som rullat 23 tusen mil

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Kan väl vara motorns gång också men jag gissar på att det är dåligt mee olja eller liknande i växellådan. Borde gissninsvis finnas någok felkod...
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej

Kanske är kattarna som satt igen sig?
asså?

de finns alltid oljefläckar på P rutan efter att ja stått där... kan de då va växellådsoljan som behövs fyllas på? ska lämna in den på verkstad imon och förhoppnings vis få tillbaka den med en bra resultat

bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Har liknande fel på min. Vet att den blöder någonstans ifrån och har fyllt på olja i automaten men nu börjar det rycka igen.

Har dock fått ett illa kluckande när jag släpper gasen och gasar igen. Ljudet har bara kommit mer o mer tyvärr. Vad kan det vara???
Kan lika gärna vara tändspole/ar eller vevaxelgivare. Men att kontrollera nivån på lådan är också att rekomendera.

Har du köpt bilen av en firma så borde du inte ha något att oroa dig över
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En felkodsavläsning rekomenderas , tjyvstopp kan vara både kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Var på P-platsen är oljepölen? Långt fram, mitt under motorn eller under växellådan? Det kan ju ge en hint till vad som läcker men enda vettiga är väl att hissa upp bilen och lossa plasten under motorn så man kan se nåt.

Som sagt finns många tänkbara felkällor men min beter sig ungefär likadant och den är nog väldigt torr på olja i lådan då oljekylen fram läcker.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Ett kluckande ljud då?

Idag lät den som ett trumset ungefär dvs tre täta smällar/kluckande när jag släppte på gasen.
Aaa okeey skumt något klunkande ljud kommer inte från min var o lämnade in bilen idag och åkte på en test tur men verkstads killen och typiskt så händer det ingenting då! så irriterande men dom sa dom ska kolla oljan läsa felkoder och låta den gå en stund och se om dom märker nånting...

Men många av er skriver om kamaxelgivare och vevaxelgivare är det dyra grejer?
nej. typ en tusing per givare och någon hundring i jobb
Fick samtal från verkstaden idag och dom sa att de läcker olja från motorn någonstans och att den visade felkod på luftmassmätare så de skall åtgärdas nu... kan de me stoppet och rycket ha me luftmassmätare o göra tro?
Det är rimligt!
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Jag har rengjort min LMM med sensorspray, avsedd för LMM. Kan detta skada LMM?

Funderar på att köpa kamaxelgivare bara för att testa. kostade ca 650:- på schmiedmann st.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Läste i en tråd om en som hade ryckig automat....

Han hade ojämt slitna däck och fick ryckig automat pga av det.

Verkar ju väldigt långsökt men tydligen är lådan mycket känslig för minsta lilla fel.
Ska kolla däcktrycket och sen kolla oljan i lådan. Sen vet jag inte om att byta kamaxlegivare och vevaxelgivare också kan vara nåt förebyggande.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
bilarna kan gå sjukt ryckigt om en LMM är paj.
Min 850 med växel ilagd och stillastående så fick man typ stå på bromsen annars började bilen typ hoppa fram :)

Min LMM pajade på 540n oxå en gång har för mig den gick väldigt ojämnt. Men då lös ASC lampan i instrumentpanelen konstant, sedan efter LMM byte så slocknade den..
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Med paj LMM gick min 540 såhär: Länk

Den röck inget iaf.
fick samtal från verkstaden som sagt dom sa att de var LMM och någon packning som hade gått på bilen och Garantin eller extra försäkringen ja hade tecknat täcker inte denna typ av skada! va f*n?

Jag tecknade 6 månaders xtra garanti och dom säger de täcker endast vxl låda eller om motorn pajjar...
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
LMM kan du köpa billigt från tyskland ( ebay.de ). Gjorde jag iaf, 1200kr ( Bosch org ) ink frakt istället för 3600kr från bmw.

Vänligen
Mattias
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Om du inte är bra på tyska så rekomenderar jag att du installerar google Chrome ( webläsaren ) så översätter den åt dig.

Vänligen
Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.