AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.019

E32 740, laddar ur batteriet på 1 vecka

ma
53
marcus_tossa
E30 325ik 2-dörrar -88
E32 740ia -93
Mercury Cougar XR7 -74
Efter att gummans V70 -00 har blivit ståendes pga diverse fel togs 740n i bruk. Gick igenom besiktningen med blankt papper men har några mindre defekter. De jobbigaste är att den inte vill hålla laddningen någon längre tid. Batteriet är stort nog, de var nyladdat med en "smartladdare" och har aldrig visat några tecken på trötthet. Men de verkar som att bilens elektronik kan spöka själv och dra lite mer ström än väntat när den är avstängd.

Symptom:
1; När bilen stängs av kan de spraka svagt i högtalarna (ej original stereo).

2; De låter även som att de surrar framför förarplattsen, bakomratten mot torpedväggen. Låter ungefär som nån pump/fläkt går igång och körs ett tag för att sedan stängas av.

Dessa två saker kan uppstå även om bilen är låst eller inte.

3; Kan även höra att det klickar i reläna under baksätet, har försökt spåra men eftersom de inte är konstant tickande/klickande är de svårt att få fram vart de strular.

Är de någon annan med e32 som har just surret från torpedväggen eller reläna under baksätet (hörs väldigt svagt när baksätet är ditsatt)?
Är det fukt i bakluckan?
Väldigt vanligt att det kommer in den vägen och lägger sig vid batteriet, kontakterna ärgar.

Har en e32 som drar ur det försvinner när man rycker säkringen till clås/elruta.

Stäng av kupebelysningen och och alla förbrukare koppla sedan en multimeter i serie och mät ström.
Det borde ligga runt 20-50 ma 50 är tom lite för mycket.
Ryck sedan säkringar och/ eller reläer till strömmen sjunker.
Du har då ringat in en felkälla.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle börja med att koppla ur batteriet helt och se om det håller laddningen när det inte är inkopplat under några dygn - det kan vara intern kortslutning i det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Värmeventilerna är ett väldigt vanligt problem på E32 när det gäller tjuvström. Testa att koppla ur dem och se om det hjälper Länk
Oavsett vad man kopplar ur så bör en mätare anslutas för att mäta strömmen.
Klart kopplar man bort batteriet så är det ingen vits.
ma
53
marcus_tossa
E30 325ik 2-dörrar -88
E32 740ia -93
Mercury Cougar XR7 -74
Jag ska börja med att kolla värmeventilerna, men de är mer ett surrande ljud som hörs inte tillslag som de beskrivs som av andra med de problemet.
Batteriet på min bil ligger underbaksätet och där är de tort och fint.

Batteriet höll laddningen från okt till feb i vintras när jag provstartade bilen så de har jag uteslutit.

Börjar med värm.vent och sen reläer efter det. Undrar om jag kan mäta konstantström med min multimeter eller om den bara kan visa spänning.

Återkommer med resultat och förmodligen fler frågor :-)

Glömde en sak till mät spänning över polerna för att se att den laddar ordentligt.
Bra test innan man kopplar bort ena minuspolen för att testa strömförbrukning.
Lyft på locket till databoxen och säkringarna vid ena stötdämpartornet och se hur det ser ut där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.