AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.884

Oljud från framvagnen E65

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Håller på att bli galen på de oljud som kommer från min framvagn vid fjäderrörelser. Har haft den inne på service nyligen och bad dem kolla lite extra efter glapp i framvagn med hänvisning till vad jag hört. de hittade inget. Bilen är sänkt med Schnitzer 25mm sats och ljuden började för några månader sedan och har på senaste tiden tilltagit. Det låter som smällar från fjädern men det kan även vara ngt. annat. Efter tvätt och vid regnväder så blir det tystare. Även vid högre belastning med fler personer i bilen så blir det lite tystare. Förslag på vad som kan vara fel?
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Smutts i fjädrarna?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nej, tyvärr inget smuts i fjädrarna. Hade bilen inne på BMW verkstad för genomgång av framvagnen under gårdagen, och de hittade "tyvärr" inget glapp i framvagnens leder/bussningar. De släppte även på båda fjäderbenen för att kontrollera de övre lagringarna och de var ok. Bilen känns väldigt "tight" i framvagnen i övrigt. Blir även lite bättre om jag växlar till sportläget på EDC-dämparna. Bilen är även utrustad med "Adaptive (dynamic) Drive" om det kan vara till någon hjälp.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Ca
14
Carl-Ove
535-13
Chevrolet Camaro-68rs
Hej ,såg ett gammalt inlägg om oljud i framvagnen i din E65,jag har exakt samma problem.Har du hittat felet än? Jag tror det är något med Dynamic drive enheten,jag ska lämna min bil till BMW den 7 juli och få den kollad.
Kollat kränghämmarinfästningar? Klassisk orsak till oljud i framvagnen, fast det borde BMW ha kollat, men man vet ju aldrig.... / Vedbodtrimmarn.
Ca
14
Carl-Ove
535-13
Chevrolet Camaro-68rs
Ja kollade dem häromdan ,dom är ju kullagrade så jag smorde lagren men det blev snarare värre,kan det vara luft i klumpen på krängningshämmaren ? Ska kolla det i helgen
Ca
14
Carl-Ove
535-13
Chevrolet Camaro-68rs
Bmw i krsd sa att det var glapp i den inre styrleden (parallell staget),bytte dom i helgen ,ingen förändring,men det var lite glapp i axeln på servotronicenheten,kan det vara det som låter? Nån som haft samma problem?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag hade ett jobbigt missljud i framvagnen på min 745, det va väldigt lite och lät inte ofta men någonting var det. Ungefär som en klonkljud. Bytte alla stag under, precis alla, ingen skillnad. Bytte topplagringarna, ingen skillnad. Gav upp. Av en annan anledning fick jag byta vänster fjäderben/dämpare, inte heller då försvann ljudet helt men det vart helt klart bättre. Så min slutsats var att det va något i ena stötdämparna som gav ifrån sig missljudet. Kan ju va värt att kolla upp för dig om det inte är servotronicen.
Ca
14
Carl-Ove
535-13
Chevrolet Camaro-68rs
Lämnade bilen för hjulinställning idag och passade på att fråga mekanikern om det kunde vara servotronicenheten som förde väsen och det trodde han också,men det blev betydligt bättre efter hjulinställningen,så jag ska köra så här ett tag och och se om det blir sämre igen.i så fall köper jag nog en ny servotronicenhet.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Tyvärr ingen hjälp i frågan.

Men varför ligger inte denna tråd under 7-serien?
Ca
14
Carl-Ove
535-13
Chevrolet Camaro-68rs
Ja det kan man ju undra
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Såg precis svaren och följdfrågorna på min gamla tråd.

Ljuden avtar vid varmare klimat (+5 och uppåt) och försvinner nästintill helt under sommaren. Fortfarande inte funnit ngt. svar på problemet trotts att det felsökts vid två tillfällen på BMW verkstad. Upplever som att det är vid själva återfjädringen som det klonkar/smäller till som mest när man passerar större ojämnheter typ fartgupp.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Byttes topplagringarna/ övre fjäderbensgummin vid monteringen av sänkfjädrarna?
Obligatoriskt för iaf äldre V12or mm, speciellt då det är dämparbytedags.
Mina byttes på 850an då HRsatsmonterades men orgdämp behölls.

Gummi drar ihop sig i kyla och blir stummare, tvärtom vid värme.

Stor tung bil, stora hjul, några år på nacken och extra belastning i form av sänksats.

Annars dubbelkolla så sänksatsen verkligen funkar mot D-Drive. En gissning är att de inte är avpassade i konstruktionsstadiet för detta men osäkert.

D-Drive, läckage eller knarr från luftbäld.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.