|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är i begrepp att en Z4 35i någonstans i Europa och funderar på vad jag ska prioritera utrustningsmässigt för att bibehålla ett gott andrahandsvärde. Man är ju rätt kräsen på färgkombinationer & vissa tillval. Runt om i Europa finns ju blandade specar och det är viktigt att inte ta fel. Därför ber jag om forumets åsikter om följande: Manuell / PDK: Föredrar själv manuell, men ser att ca 80% av bilarna har PDK. Är en manuell svårsåld tror ni ? Nav eller inte: Inget måste för mig, men återigen, ca 80% av bilarna har nav. Hur resonerar majoriteten ? Stolsvärme: Z4 är ju förvisso en åretrunt-bil, men visst sjutton används dom flesta som sommarbilar. En bil utan stolsvärme går väl att sälja en (solig) dag...eller ? Tacksam för forumets reflektioner! | |
|
Det heter väl DCT på BMW-språk va? Dubbelkoppling skulle jag själv välja Nav är väl inte helt nödvändigt men den sitter väl ihop med enheten om man vill den mer avancerade displayen? Annars skulle jag välja iDrive eller vad den kallas Stolsvärme är ett måste om man vill köra öppet i vårt klimat. Det tycker jag du ska ha just för andrahandsvärdets skull, om inte för din egen... Se också till att det finns komfortöppning. Alltså stänga taket med fjärrkontrollen och lyfta hela paketet i bakluckan för att kunna lasta när den är nercabbad |
|
|
DKG är den tyska förkortningen för lådan, DCT är dito engelska. PDK är Porsche-språk. Problemet med icke-navi är att om den inte finns så får man ett malplacerat förvaringsfack med en märkligt stor öppningsknapp istället. Dessutom kan man inte få läderklädd i-panel om man inte väljer till navi. iDrive blir det per automatik om man väljer navi, någon annan variant finns inte att tillgå. Comfort access upplever jag vara förvånandsvärt sällsynt på bilar i Tyskland där jag som bäst jagar. Trots att det krämats på rejält med extrautrustning för 130-150' extra har jag ett bortfall på ungefär 70% bland i övrigt intressanta bilar till följd av att comfort access inte finns. Stolsvärme har jag inte sett någon bil som saknar, kanske är det standard på 35is varför jag tar det för givet. |
|
| Som ägare till en Z3 roadster skriver jag under på att stolsvärme faktiskt är bra. Det kommer vissa dagar då det är underbart. Säg att du ska ta pärlan till en bilträff eller liknande och ska upp en tidig sommarmorgon. Det är inte alltid så varmt ute då, och lite rumpvärme är faktiskt ren komfort i dessa lägen. Det är lätt att måla upp en bild av att man *enbart* kommer köra bilen när det är 20+ och soligt ute, men det är inte alltid sanningen. Ta en fin sensommakväll som exempel. Du åker iväg i 20+ men kommer hem i 10-15 grader ute.. då är det också skönt med stolsvärme. | |
|
Tack för svaren, Blandade ihop automatlådebegreppen en aning, men frågans natur framgick i alla fall ;-) Är ganska sugen på en blå skönhet med manuell låda i Italien, men är som sagt ängslig för att bli sittande med svarte petter. Jag VILL resonera så att den som köper en 4-5 år gammal Z4 (den dag jag säljer min blivande) kan tycka det är ganska bekvämt med en manuell låda som kräver mindre service (?) och har enklare funktion = mindre risk för problem ? Bilen i fråga saknar ju även nav & stolsvärme. Men däremot har den 19", PDC, Pure White Design, Comfort access & adaptiva strålkastare. Har själv tidigare kört cab utan stolsvärme utan att ha reflekterat över det särskilt mycket. Men era åsikter är ju guld värda, det är ju här de potentiella köparna en dag finns. |
|
|
Sportstolar m värme idrive / gps automat Och "rätt" färg (ta den DU vill ha, inte den näste ägare kanske vill ha..) Komfortöppning, nje.. man får ju ut små grejer utan att ta upp taket. Och det är ju ingen lastbil man har köpt. Kan ju iofs vara kul att kunna fälla taket från fjärren.. Men krav? Inte för mig. //Anders |
|
|
Det blev en bil till slut, men inte ett italienskt monster (35i) som först planerat, utan ett tysk manuell 23i med stolsvärme. Läs min historia här: Länk Toklimpan: läste i annan tråd att du har svensk instruktionsbok att sälja? |
|
|
Grattis. 23i funkar kanon. Så nöjd fortfarande! Instruktionsboken är till en 2006:a. Dvs äldre modellen. //Anders |
|
|
Vänta här nu... menar ni att ni har på rumpvärmen vid 10-15 plusgrader?? Har ni med er sittunderlägg till uteserveringarna på stan också? ;P Själv har jag aldrig sett någon anledning att använda rumpvärmen vår/sommar/höst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.