|
|
|
|---|---|
|
Jag ska byta bromskivor bak. Tog bort beläggen och skruvade bort oket men måste också ta bort fästet för oket för att få ut skivan. Provade en 17 mm hylsa på bultarna här men den verkade glappa så jag vågade inte dra något. Är det någon som vet om det är 17 mm hylsa på dessa bultar? | |
|
Det är 16mm på E39 och E60. /Jonas |
|
|
OK, jag provade en 16mm men den fick jag inte på, kanske hade jag inte rengjort tillräckligt. Tänkte nog också att 16mm är en ovanlig storlek, får kolla lite mer noggrant. Tack för tipset! |
|
|
Glappar 17mm är nog 16mm ska du se. Samlas en del hel skit där med åren. Går 16mm trögt att få på är det bara knacka lite lätt med en hammare eller nåt så kommer de gå fint. Dom brukar sitta rätt bra, så ett långt spärrskaft är att rekomendera. |
|
|
Skulle prova en "tum" storlek, brukar funka. Inte omöjligt på dom bultarna Länk Min bil |
|
|
Det brukar vara rosten som gör att 16mm är trög att få på - som redan nämnts: knacka dit hylsan eller ringnyckeln med en hammare eller liknande, det brukar hjälpa! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är ju det med ev. tumstorlek som Laszlo skriver jag funderade över. Men tycker det verkar konstigt att BMW skulle använda det. Ska se om jag kan köpa en 16mm 6-kanthylsa och prova, vill inte riskera att dra skallen rund med de 12-kantshylsor jag har. Tack för alla inlägg med svar jag fått MVH Håkan D |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är inga tum-mått på en BMW och man skall heller inte använda några sådana hylsor. Man ska alltid använda 6-kant hylsor (för att minimera risken för runddragning av skallen - skruvens skalle alltså). Rengör först REJÄLT med en stålborste så är det inga problem att få korrekt hylsstorlek (en liten tapp eller två hammaren kan behövas i sällsynta fall). |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@ELPE : Hur gick det? Blev det några nya bromsskivor bak? Vilken storlek på hylsan använde du? |
| Det är som BMW-slangen säger: Det finns inga tum-mått på en BMW, och har väl aldrig funnits på tyska prylar heller för den delen vad jag vet. | |
|
Eftersom jag inte kom åt skruvarna "utifrån" utan var tvungen att ligga under och dessutom kom bärarmen ivägen så gav jag upp. Det blev Mekonomen som bytte skivor istället. /Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.