|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min 540 började skramla något alldeles otroligt idag. For raka spåret till verkstad för att kolla felkoder, kom upp DTC kod 33 som efter vad jag förstår har att göra med VANOSen. Men vad kan väsnas så där? Ljudet påminner om när ett vevstakslager är slut. (ett skarpt konstant väldigt högt knackande) | |
|
HEj låter precis som skenorna till kamkedjan som gått sönder tyvärr har själv råkat ut för det på min 540 -00 rasslar fruktansvärt Läs här Länk Mvh Mikael |
|
|
Japp, det kan mycket väl vara den mittre skenan till kedjan som gått sönder. Har samma på min. Det är en del jobb att fixa. Men det kan självklart vara något annat! Hur långt har den gått? |
|
|
Hade en 540 med nyare motorn (vanos) tidigare dvs samma motor som din. Det låter som om någon glidskena till kamkedjan har gått. Tyvärr.. Är det någon av dem övre så är det bara att vara glad även om det lär gå en del pengar åt att byta dem. På min gick den undre V formade skenan sönder. Hos Per Larson i Huddinge ville han ha ca 30000:- för bytet. Vi bytte dock själv i garaget hemma, vilket tog ca 2 veckor (hobbymeck någon timme per dag och så) Ett jävla jobb var det i alla fall. Själva skenan kostar ca 1000:- Mycket extra jobb på den nyare motorn (tex ställa in vanos med multimeter, vattenkyld generator osv) som inte finns på den äldre motorn. |
|
|
Okej, Tack för tipsen. Skall börja meka i morgon och se vad jag hittar. |
|
| Det enklaste sättet att se om det är skenan är att skruva ner lilla oljetråget och kolla efter plastbitar. | |
|
Fick den sönderplockad för några veckor sen, det var den mittersta skenan som var kass. Jag skall byta alla spännare på en gång för jag vill INTE öppna upp den igen... Lite oroväckande mycket delar på golvet, att minnas hur allt skall sitta ihop när det hinner gå 2 veckor till innan jag hinner skruva ihop den.:-) |
|
|
Ta bilder, filma. Hellre 200 bilder att gå igenom än att sitta och försöka minnas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.