AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.830

Provkört E90 325ia - tyckte den var lite seg

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Är 325:an med automat lite...ja...seg? Jag fick ingen konsekvent respons under provkörningen. T om frugan utropade (till min förvåning)

- "var det allt?" när jag drog på.

Till saken hör att vi "omedvetet" säkert jämför med vår lastgamla e36 328 automat som låter och skakar väsentligt mer vilket påverkar....och visst blev det fart på E90:an men jag tycker det inte skedde med något konsekvent tempo...först lite botten tryck, sedan ett subtilt tapp kring 4500 och sedan satte det fart igen efter 5500. Det där lilla tappet gjorde helhetsintrycket lite splittrat.

I övrigt gick den fint och mjukt förstås. Hur upplever ni era 325:or?
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag hade förut en 320d och testade en 325i, märkte en viss skillnad men lite "var detta allt" känlan. Dock har den ju en väldigt fin gångkultur och en viss topp. Det blev en 335i till slut. Vet inte om jag tog i för mycket, men ville vara säker på att inte bli besviken. 335:an går drar mycket bättre än dieseln på låga varv och sen fortsätter det bara.

Hur som helst så tror jag att jag säkert hade varit rätt nöjd med 325i också.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Testa en annan. Upplever att min går som ett skållat troll när den nått 4000 varv, därifrån matar det bara på utan att jag upplever minsta tapp.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det låter konstigt med ett tapp vid 4500 rpm, så minns jag inte de 325i jag kört.
För övrigt maskerar bilen fartökningen bra, vilket gör att man inte riktigt förstår hur fort det går.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det är en väldig skillnad på under 4000 rpm och över. Under händer inte mycket men det känns en väldig skillnad runt 4000 där den sticker iväg rätt bra. Vet inte om du körde 325 med 2,5 eller 3,0-litersmotorn, de har väl lite olika karaktär. Vår har 3-litersmotorn men även den är rätt tunn på låga varv. Upplever inte heller jag nån dipp efter 4000 varv.

Vad man upplever som "var detta allt" är ju rätt subjektivt och beroende på vad man är van vid. Jämfört med E36 så maskerar dock E90 hastigheten betydligt mer vilket kan leda till att man upplever den som segare.

Jag upplever dessutom stor skillnad på att köra i sportläget på E90 med automat, gaspedalens utslag ändras och lådan hjälper till att hålla varvtalet där motorn trivs bättre. I normalläge växlar den gärna upp så att varvtalet landar kring 1500 rpm, det är kanon i min vanliga körning men det gör att bilen känns otroligt seg när man vill testa prestandan.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
2:an funkar bra upp till 100!
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Tack för feedback! Finns det sportläge på den automaten? *pinsam fråga* Trodde den bara var adaptiv...

Jo, jag hade nog tänkt att testa en annan ändå. Den här hade nämligen de vanliga stolarna och de var faktiskt inget vidare trots att jag är kortväxt...provsatt en med sportstolar och det var stor skillnad! Då kan jag även se om motorkaraktären är annorlunda.... och jag tror också som några av er påpekat att bilen givetvis är i en helt annan liga än en E36 vilket gör upplevelsen lite mer dämpad.

Skall även testa en 320D då jag tänker mig att den kanske passar min körstil bättre... är ingen varvvillig person egentligen, vill ha maffigt tryck i botten (älskar gamla 328:ans bottendrag). MEN! Hur kommer det sig att skatten skiljer sig så mycket på E90 320D? Har sett allt från 2500 -> nästan 4000??
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
320d fick en ny motor 2008 med 177hk istället för 163hk och en mycket lägre uppgiven förbrukning vilket minskade skatten rejält.

Jo, finns ett sportläge, går att dra spaken till vänster i D-positionen så hamnar lådan i sportläget. Där går det även att växla "manuellt" om man så vill, men det använder jag så gott som aldrig.

Den är adaptiv dessutom, men även om du buskör i D-läget tycker jag aldrig den blir så på hugget som i S-läget. Dessutom gör den känsligare gaspedalen i S-läget att man upplever bilen som mer på hugget.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Har haft två st 325or och sålt båda efter bara ett par månader. Håller med om att motorn är alldeles för trött på de varvtal man vill använda vid normal körning. Den ena var automat den andra manuell. Båda 08or.

-------
//Lövet
Effetkurva 325i -10: Länk

mvh/ Anders
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag använder manuellt läge på motorvägen vid omkörningar, så slipper man vänta på att lådan växlar ner, det blir också mindre ryckigt, eller iaf rycket kommet precis när man själv vill:)
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Tycker vår 325 går bra upp till ca2500 och efter ca4500 drar den på bra igen,
Mycket pigg bil i övrigt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.