|
|
|
|---|---|
|
Long time reader, firts time writer. Dags å ta klivet in i BMW världen efter många andra märken under bältet. Vad jag alltid velat ha är en BMW E36 M3 GT, men eftersom bilen ska brukas året om som bruksbil känns det inte som ett aktuellt alternativ. Vad jag kommit fram till att skulle vara det som ligger närmast den men skulle passa mig vore en E46-faceliftad coupe. Läst ganska mycket runt nätet om olika modellerna, motorerna osv. och kommit fram till att en 325 skulle nog vara den mest lämpliga. Problemet jag stött på nu när jag letar objekt är att jag skulle vilja ha en automatare, men även m-sport/stcc paketen. Verkar inte finnas några med båda ute om det sålts några. Så skulle det vara vettigare att köpa en med automat och m-inredning, eftermontera exteriöra delar och leva med standardchassi eller köpa en m-sport/stcc med manuell och leva med det? Hur stor skillnad är det på sportchassi vs. standardchassi? Kör ju ingen bana eller liknande men tycker om och släppa loss lite på ett par kurviga småvägar i närheten så ett sportigt beteende vore ju att föredra, men eftersom 90% av körning e glidande runt i staden så vill jag ha automat å steptronic funktionen tillåter väll lite lek den med? Länk Är bilen jag tittat mest på, har ju sport-stolar och alcantra taket. Dock så är andra servicen missad, något man behöver oroa sig om den klarat sig till 17500mil? Någon som vet något mer om den? Tacksam för all input och eventuella tips inför köpet. | |
|
Varför inte en 330ci som verkar uppfylla alla dina önskemål? Länk ///Stefan |
|
|
Bortse från den! Var ju inte facelift, missade det. ///Stefan |
|
|
Smg är inget du kan tänka dig? Denna verkar fin plus att du har den 12-åriga rostskyddsgarantin på denna. Länk ///Stefan |
|
|
Vad jag förstått av vad jag läst online är just SMG-lådan den enda som verkar strula. Även testkörningarna jag läst av SMG lådan så verkar den ha väldigt dålig komfort/användbarhet i automat läget. Endast kört dom senaste lådorna själv så ingen egenhändig erfarenhet av varken SMG eller Automat lådan i E46, manuella har jag kört och känslan i den är ju så skönt distinkt att lutar nog mer åt manuell än SMG om jag fått korrekt uppfattning av lådorna. |
|
|
Glömde även nämna att jag har en Peugeot 206 GTI att bli av med också så en bil hos en handlare som kan byta in den vore att föredra. Hatar att sälja grejer själv på blocket. |
|
|
Om 90% av körningen är glida i staden och det motiverar automat så tror jag standardchassit kommer vara helt rätt för dig. Det fungerar trots allt väldigt bra även på kurviga vägar och gör inte alls bilen dötrist, medan den kommer vara bekvämare 90% av din körtid. __________ Mvh Grelle |
|
|
Var å provkörde en 330 med SMG idag, själva lådan tyckte jag kändes väldigt bra så en sådan kan jag absolut tänka mig. Dock var det en -02 så utan facelift vilket är ju lite synd. Sen kollade jag lite på försäkringar och den var förvånansvärt dyr jämfört med 325an jag tittat på. BMW originalförsäkring gick på över 10' om året med högsta självrisk. 325ans gick på 6'. Det är ju en direktimport så förstog att det skulle vara ett litet påslag för det men nästan det dubbla i pris räknade jag inte med. Brukar dom vara så mycket dyrare eller ska man börja ringa runt för å få ner priset på försäkringen? |
|
|
Har inte alla cupor M-chassi som standard? Min 00 hade det i alla fall. |
|
|
Ingen aning, står "S226A Sportliche fahrwerksabstimmun - anpassning till sportchassi" under extrautrustning. Det är en Clubsport också så den borde ju ha sportchassi, kändes dock väldigt solid men komfortabel. Borde inte m-chassi stå under serieutrustning om det vore standard på alla coupe? |
|
|
M-chassi är standard på alla svensksålda coupé. Surf Or Die!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.