|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en BMW V8 motor (bara motorr och låda). Jag är helt okunnig på BMW:s modeller och storlek på V8 motorer. Jag sysslar med USA bilar och funderar på att lägga i en BMW i en "Hot Rod".. såg på skroten att motorn är väldigt bred och vacker men jag vet inte om storlek och om det finns några man bör undvika? De jag såg har dubbla överliggande kammar (det kanske alla har:-)). Hur många liter är det på? Mvh Enbjörn | |
|
Tja, dels kan du se i modellguiden här till vänster och läsa dig till vad det finns för olika V8 alternativ i hyfsat nya BMW´s (från BMW E32 och uppåt s.a.s.). Men i korthet så finns det "moderna V8:or" med allt från 3 liter(218hk) till 4,8liters(367hk), om man bortser från V8:an i BMW M5 E39 som har 5 liters volym och har 400hk. Finns även V8 diesel :) 4 kamaxlar har alla moderna BMW V8:or. Undvika vet jag väl inte, men vill du ha "drag som räknas" så är det nog 4,0/4,4 liters V8:an(286hk i både 4- litersvarianten och 4,4:an) du kanske ska försöka dig på och som säkert finns i relativt bra antal på skroten och till ett bra pris...möjligen. Mvh Janne. |
|
|
Tack för svar Janne.. det var det jag behövde veta. Då ska jag bara veta hur jag skiljer på motorerna när jag är på skroten. Jag antar att det finns motornummer på blocket...de som jag sett saknar en del utrustning som insug, kåpor och annat som jag antar att motorvolymen är märkt på. Det måste väl finnas märkning på blocket med? Mvh Enbjörn |
|
|
Nja, du får nog gå på vilken bil de är tagna från. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
M60B40 är motorbeteckningen på 4 liters v8an på 286hk som fanns fram till 95. 96 kom M62B44 som är på 4.4 liter och har också 286hk på pappret men i verkligen lite mer runt 300hk. Både M60 och M62 brukar gå att få tag på kompletta för runt 5000kr. Kolla blocket eller lägg en köpesannons här på forumet. Det är dubbla kamaxlar och 4-ventilsteknik på både båda två. Sitter även individuella tändspolar till varje cylinder på dem. Sjukt mycket motor för pengarna kan man säga, väldigt hållbara. Om du ska montera motorn i en hot rod så hade jag rekommenderat ett eftermarknadsstyrsystem till motorn exempelvis maxxecu från pure-pf.se. Då kommer motorn gå bättre än med org styrsystem samt att du inte behöver krångla med startspärrar å grejer. |
|
|
4,0 har 400Nm och 4,4 har 440Nm kan tilläggas. M62 fick även VANOS (variabla kamtider) -98. Samtliga har sekvensiell insprutning. Finns dock en ganska stort urval av eftermarknadssprut som fixar V8 sekvensiellt, tex: VEMS, Mega Squirt 3, MaxxECU , DTA S80Pro, Vi-PEC V88, Link G4 Extreme. Går också att köra original motorstyrning, med eller utan startspärr (EWS), med hjälp av lite magi. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Tack för alla svar..:-) då ska jag kolla vad som finns på skroten och försöka klura ut vilka det är. Där brukar vara folk som man kan fråga om modeller. Tack än en gång.. jag återkommer när jag köpt någon.. här finns säkert mycket kunskap som jag kan behöva. Mvh Torbjörn |
|
|
Jo, intresset har vaknat på allvar för BMWs trevliga V8or, så det börjar finnas mycket intressant kunskap. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
lite beroende på vad du är ute efter (du kanske tänker köra med ett eftermarknads sprut) kan det vara smart att undvika VANOS (dvs. kammar som kan ändra vinkel (och på riktigt moderna motorer även lyft) då begränsar du dig till M60 samt M62 tom 1997 om jag inte minns fel dom finns i 3, 4.0 samt 4,4 liter |
|
| att döda EWS (startspärr) från orginalsprutet är ett 10 minuters jobb med en PC och rätt programvara. | |
|
Är dock inga problem att hitta eftermarknadssprut som fixar 2 VANOS. Nu finns tom några som klarar 4 VANOS. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Tackar för svaren och tipsen.. ni talar om saker som jag inte är medveten om ännu..:-) men ni har mycket kunnande i ämnet. Själv så har jag inga kunskaper om att gå in med data och ändra saker så det vet jag inte om jag klarar. Men det finns kunskap här om det så jag kommer nog med frågor i ämnet. Mvh Enbjörn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.