AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.067

Keyless avstånd

Hej
Ni som har en X3:a med keyless systemet. Hur långt bort från bilen kan man vara och fortfarande starta bilen? Jag har en garageuppfart precis utanför ytterdörren, och jag undrar naturligtvis om jag har min jacka med nyckeln i en ficka hängandes innan för dörren och bilen på uppfarten kan någon rackare starta bilen då? Jag har inte fått min nya X3:a än så jag kan inte testa men är nyfiken på hur det fungerar för Er som redan har en.
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Du kan vara lugn. Nyckeln måste vara i bilen för att kunna startas.
Pi
31
Pilzner
X5 35D E70 -08
Hade en sådan bil som hyrbil för ett tag sedan och kan säga så här jätte roligt att starta gå iväg och be sambon försöka flytta på bilen ;)

Sen hade vi nyklarna i ett nyckelskåp i en garderobe och det är kanske 4m från bilen och den förblir lås.
Det låter betryggande. Däremot har jag läst någon recension som påstod att man kunde köra bilen i flera km utan nyckel.. t.ex om man byter förare och den ena åker iväg medan den andre har kvar nyckeln. Vad jag förstår av Pilzner kommentar så funkar inte det. (Den recension jag läste var från USA och var gammal)
dr
104
driverolsson
X5 3.0d -07 (E70)
530da Touring -04
Hej!

Har en E70 -07 med comfort acccess. Är motorn väl startad verkar det inte vara några problem att bege sig vart man vill, så länge man inte stänger av.
Hoppas att det är ändrat på de nyare.

Om du har låst in den ena nyckeln i bilen, och låst med den andra, så verkar den inte registrera den som är inlåst. Så motorn går ej att starta samt att larmet löser om dörren öppnas innefrån (vart fall på min bil).

Mvh/

JAnne
Visa användare
33
KMSB
320da Touring -09
I vår 3-serie (-09 LCI) med keyless-systemet så kan man som driverolsson ha nyckeln i fickan, sätta sig i bilen och starta den och sen knalla iväg därifrån och bilen puttrar o går (utan tidsgräns mig veterligen).
I övrigt är det ju ett fantastiskt underbart tillval. Blir aldrig mer bil utan keyless go.
Tack för alla svar. Det där med keyless verkar vara både och. Svårt att förstå att inte bilen stannar om den avlägsnar sig från nyckeln.
Har själv keyless och är väldigt glad för att bilen inte stannar om man kliver ur med motorn igång. Det skulle ju göra det omöjligt att öppna garagedörren med motorn igång eller skrapa rutorna på vintern. :)
Är det bara jag som tycker keyless är överskattat. Hur svårt är det egentligen att ta upp nyckeln och trycka på knappen?
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
bunf. Håller med dig till viss del. I de bilar man måste stoppa i nyckeln i en hållare innan man startar - där är keyless suveränt. I nya 3-serien räcker det med att ha nyckeln i fickan lr nåt, då kan det vara lite överkurs att beställa keyless. Dock gjorde jag det iallafall samt lade till komfortöppning på bakluckan. Det är suveränt när man kommer med matkassar och ska in i skuffen, bara att sparka till med foten :)
Återkommer i den här frågan efter en genomförd test.
Jag provade att starta bilen och sen lämna nycken hos hustrun och köra iväg. Man får förvisso en varning om att nyckeln är borta, men bilen går utmärkt att köra (runt kvarteret i alla fall). Det verkar alltså som om man kan köra tills dess att man stänger av motorn. Därefter har man ett problem om man saknar nyckel :)
Tänkte att det kan vara bra för folk att veta.
Det är rätt självklart, bilen kan ju inte bara stängas av om nyckeln tappar avstånd.
Bilen larmar ju bara man stiger ut från bilen så. Däremot kan det vara problem att öppna och låsa bilen om nyckeln ligger lite gömd, tex i plånboken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.