AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.098

Tips inför köp av 5-serien 39?

Då gamla e34:an (518 -90) krånglar mer och mer och inte känns lika pålitlig längre har jag funderat på att byta till en e39, typ 523-528 touring. Då jag är relativt oerfaren på modellen tar jag gärna emot tips på saker att tänka på vid ett sådant köp. Har förstått att ABS-givarna är något man bör kontrollera, likaså rosten på bakluckan.

Är de dyra att äga och upplever ni att de krånglar mycket? Jag använder inte bilen dagligen, utan mest på helgen och någon tur ibland.

Jag har tänkt mig i prisspannet runt 20-25 000. Självklart har jag granskat olika annonssidor för att skapa mig en uppfattning om marknaden, men tar också gärna emot tips här. Någon årsmodell som är bättre/sämre?

Jag vill inte att bilen ska ruinera mig. Mina mekkunskaper begränsas till vanlig service, så jag vill inte behöva lämna in bilen var och varannan dag.

Tacksam för tips!

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Handbromsen kan vara bra att kolla, generellt rätt svag på E39, och har jämt och ständigt problem med min.
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Tycker E39 är en otrolig komfortabel bil
Mycket elegant design både in och utvändigt

Jag har ägt 7-8 BMW och tycker E39orna som jag ägt varit bäst.

Det enda jag har att anmärka på är rost på nedre delen av dörrarna och bakluckan.

Annars tycker jag E39 går mycket fin på vägen
En säker bil på vägen
Bra ljudkomfort jämfört med många nya bilar också som kostar över 300tusen kronor

Du kommer inte ångra dig om du får tag i en fin och omhändertagen E39
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Länk
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
kylare,vattenpump,löphjul etc.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Det verkar inte helt ovanligt att de äldre (96-98) börjar ta vatten
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Jag tror att du gör helt rätt i att satsa på en 523-528. Dessa sexor verkar i stort sett odödliga. Det enda problemet med dem är vevhusventilationen som kan sätta igen. E39orna är mysiga. Fin kvalitetskänsla i inredningen. Inte riktigt samma kvalitet som e34orna men de börjar ju bli så gamla nu så de är väl inte så driftsäkra längre. Min har inte rostat mycket alls, men det verkar som att de rostar ganska lätt, men problemet är lite överdrivet tycker jag. Det brukar mest vara kosmetiskt och det sprider sig rätt sakta.

Om du har lite tålamod så kan du hitta riktigt fina exemplar för 20-25k.
Tack för svaren. Jag har hittat en 525 IA från -02. Den har gått 23 000 mil och har två ägare. Begärt pris är 32 000 men det kan ju säkert vara prutbart då det är från en handlare. Något särskilt att tänka på med årsmodellen? 525 från -02 är samma motor som tidigare 528 eller?

Sen en annan fråga jag tänkte är hur dieslarna från den tiden är, ex 525D. Är de pålitliga och hur mkt drar de? Har de partikelfilter och räknas de isf som miljöbilar?

os
25
oso523
BMW 530iA touring -02
Svaga punkter...
-Vevhusventilation.. kolla att det är cold climate-sats (ej på import original)
-Bälgarna till Luiftfjädring (om den har nivåregl)
-Pixlar instrumentering
-DISA-ventilen.
-Homoknuten på kardanaxel
-undre bärarmarna fram
-bussningar bakvagn
-Silentblocken
-Otät vetilkåpspackning.. Luktar bränd olja när man stannar. (ofta pga igensatt vevehusvent.)
-Trasiga plastmekanismer i ljusjusteringen (spröda och sköra pga ålder.
Går att byta men ett träsk att dela på glas och reflektor. Lösa plastdetaljer finns billigt på ebay. Nya originalstrålkastare kostar mullberg!)
-Katalysator (ej så vanligt men dyrt då hela avgassystemet måste bytas)

Annars en trevlig bil där jag rekommenderar 523 Manuell pga låg bränsleförbr. Körde min 523 sedan på 0.74 blandad körning. Min 530IA Touring vill ha 1,1-1,2

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.