|
|
|
|---|---|
|
Har en 850 CiA, -98 med bara 4000 mil på mätaren (otroliga 2265 mil när jag köpte den 2009-11...). Vid gaspådrag från låga hastigehter, 40 km/t vibrerar bilen. BMW Linköping har ingen förklaring, säger att alla 850 har detta problem. Man har provat allt möjligt på andra 850 men inget har hjälpt. Hade tidigare en 840 CiA som inte hade detta problem. Tips? | |
|
Krokig eller obalanserad kardan, kärvande knutkors,torr eller spräckt hardyskiva,kärvande stödlager,torrsprucket stödlagergummi är väl det jag skulle titta på först. Och nej det ska inte vibrera vid gaspådrag från någon hastighet... |
|
|
Leta upp en verkstad som kan dessa bilar, din verkstad verkar inte intresserad att lösa problemet åt dig, det stefan-m påpekat är ju relativt enkelt för en verkstad att kolla upp samt så skall kardanen linjeras upp och det kan kanske inte alla men väl så viktigt. Har själv aldrig hört kommentaren att alla 850 har det problemet. |
|
| Nej, det har inte jag heller hört och det var det dummaste jag hört att "alla 850 har det problemet". | |
|
Lite att läsa om obalans feras Default Drive Shaft Vibrations Goodmorning 8ers! i come to you with today's 8 riddle! one that i have been trying to solve for 2 months with no solution in sight! please help! my 850 has been vibrating in the drive shaft area (felt between the front seats) for over a year now. at first it was not being used; but due to a recent reallocation i have been using it as a daily driver for the past 3 months; hence the urgency to fix it. At first a "kicking sound" form the drive shaft was being heard every time i pressed on the gas abruptly; this kicking could be avoided if you started of the car slowly. After showing it to the mechanic we changed the central bearing (26 12 1 226 662), the universal joint (26 11 1 229 583), the engine rubber mounts and gear rubber mounts. This then gave place to a new much softer (and much less scary) vibration between 30 and 60 kms/hr. These new vibrations cannot be avoided in any case whether i press on the gas fully or gradually. this then gave the need to change the Constant-velocity joint with knurled bush (26 11 1 229 099) and the rubber mounting rods (31 12 1 136 607). BUT, the vibrations are still there! and as if the new changes did not affect the car at all! i say this because every time we changed a part; I was there and every part we changed really looked destroyed and needed to be replaced. we made a few test drives and noted that the vibrations occur everytime we put pressure on the drive shaft; however it is felt much less at higher speeds (practically not felt at higher speeds) in these test drives we also checked if it was a gear problem; but it isn’t. we tried starting the car at different gears with the steptronic gearbox, and the car shows the same vibrations at any gear. so at the moment i am starting to lose trust in my mechanic’s abilities; and i don’t want to use a trial-and-error approach in fixing the car.. i would really appreciate all of your combined expertise in order to make another thought of and educated move to fix these extremely annoying vibrations; any input would be extremely appreciated guys! Thanks alot! Feras -------------------------------------------------------------------------------- reinhard Drive shaft is balanced just like any wheel. Minor imbalances are indeed common (at least I know of them in quite a few cars) and appear exactly as you describe upon acceleration from standstill and vanish above 60kph. If taking apart the drive shaft one MUST reassemble it in exactly the same positions as before or have it rebalanced. Since I am certain that the drive shafts in all my cars have never been removed but still have that vibration, I feel safe to assume that it is not a bug but rather a feature If you find a place where you live able to rebalance the drive shaft then this is what I´d lean towards. Cheers Reinhard ---------------------------------- wokke 1. Check if rear wheels are balanced. Unbalanced rear wheels make the entire car shake and it feels quite different from out of balance front wheels. 2. Check diff. mounts. The two rubber bushings in the cover as well as the single rear one. 3. What about all the rear axle bearings and bushings? My car had some indefinite vibration until I did the entire rear axle. No vibes at all anymore. |
|
| En fråga vad kör du på för fälgar? har dessa rätt storlek för hjulnavet? om ej kan även dessa skapa problemet | |
|
Tack för mkt intressanta kommentarer så långt, det verkar som om mina vibrationer överensstämmer bra med den amerikanske (?) kollegans mellan 30 och 60 km/t, ganska "softa" men mkt irriterande. I sammanhanget bör kanske nämnas att hela automatlådan byttes på garantin efter lite över 2 år vid 400 mil pga ett internt axelhaveri. Jag har aldrig satt detta i samband med vibrationerna men här finns kanske ett samband? |
|
|
BMWs originalfäljar som levererades med bilen, 17" smidda typen med lösa "turbin-navkapslar". |
|
| Hmm balansera kardanen är det korrekt uppfattat? | |
|
Hej När jag läser i texten verkar det som att bilen stått stilla mycket. Därav det låga miltalen. Detta skakande vibrerande i låga farter kan bero på en så enkel sak som en separation i ett bakdäck. Dvs att slitbanan har lossnat ifrån däcksstommen på ett begränsat ställe. När däcket snurrar i låg fart är stommen fixerad men slitbanan slungas ut och blir som en bula på däcket. Vid högre farter snurrar däcket fortare och kraften får stommen att trycka mer mot slitbanan, därför minskar vibrationerna. Detta fenomen har jag själv råkat ut för på mina bilar. Och det med däck från både billiga märken till de stora som bridgstone, pirelli, michelin, m.fl. Det som lustigt är att vibrationerna kan upplevas komma från allt annat än bakhjulen särskilt om separationen är liten. När separationen växer i storlek märks tillsist att bilen hoppar/gungar baktill i låg fart. Den förklaring jag fått är att om en bil som är så tung som bmw 7, 8 är och den stått still länge över t.ex. vintern utan att man trycker i extra luft så kan hjulplattor uppstå. När man sen tar ut bilen o kör för fort o ( kanske lite vårgläje racing testande gastung fot)får du en ojämn upphettning av däckytan innan däcket har fått chansen att räta ut sig i lungnt tempo. Och då kan slitbanan överhetta o släppa. Det kan också uppstå om man kör däcken hårt och jätte varma och sn bara stannar bilen utan att man kör en avsvalnings rund först. Då är däcket mjukt och det uppstår en hjulplatta, o sen är det bara att läsa stycket från början! . Tyvärr så syns inte en separation vi balansering och det går inte att balansera upp heller utan det är däcksbyte som gäller. Om man vill se om det är separation kan man börja med att hissa upp bilen bak och känna med handen längs slit ytan, medans man snurrar hjulet med andra handen. Känn efter en svag utbuktning i däcket. OBS! Rekommenderar inte att man använder motorn för att snurra hjulen, det kan sluta jävligt illa! Om detta inte ger något är nästa att skifta fram o bakhjul. Då kommer du känna det tydligt i ratten vid låga farter. Många testar i te detta på BMW för man har olika däcks bredd fram o bak. Men kan hjulet snurra fritt så är det lugnt om man undviker stora rattutslag. Värt att kolla upp! Lycka till. /F1 |
|
| Min 750i vibrerade kraftigt och det berodde på att bakfälgarna var skeva. Med nya fälgar försvann vibrationerna helt. | |
|
Försvinner ljudet när du gasar mer eller släpper gasen? /AGW |
|
|
Tack F 1 Power för information ang slitbaneseparation, det var mycket intressant, men inte applicerbart, sedan jag köpte bilen har den fått nya sulor, ach vid vinteravstäöllningen pumpar jag maxtryck och rullar flyttar bilen ett par ggr per säsong. Fäljarna oxå kollade/mätta i balanseringsmaskinen, runda och fina. Skakningarna - det är nog rätt uttryck - finns kvar vid fullt gaspådrag, men upphör om gasen släppes. Nya främre motorfästen (en slags dämpcylinder i gummi) skall installeras 31 maj, jag återkommer med rapport. |
|
|
Tror att du menar motorkuddarna som motorn vilar på, dessa skall vara oljefyllda för att motverka eventuella vibrationer ut i karossen. Passa även på att byta upphägningen för växellådan på en gång (ej dyra och tar inte lång stund att byta). /P |
|
|
Det slog mig nu bara. Går den på alla cylindrarna. Min vardagbil Volvo 850 hade fel på en tändkabel för ett halvår sedan. Det resulterar i det du beskrev nu sist. Vibration vid gaspådrag, mycket vid låg fart men mindre vid hög fart o högre varv. Men helt upphöra de vid gassläpp! /F1 |
|
|
Jo, byter oxå vxllådeupphängningen. Går på alla cylindrarna? Intressant kommentar, borde man ha upptäckt på servicarna som jag gjort hos BMW, men skall ta upp det igen, kan ju kanske vara så att det bara sker vid vissa belastningstyper. Återkommer! /Olsinrk |
|
|
Jag har varit med om att en motor inte gick på alla burkar vid acceleration men gick på alla vid tomgång, då var det ett tändstift som det var överslag i. Det var på en fyrcylindrig motor så då var det ganska lätt att höra och känna. |
|
|
Tror inte du ska utesluta växellådan och momentomvandlaren. /AGW |
|
|
Intressanta kommentarer, om motordämpkuddbytet inte hjälper, så blir nog nästa steg tändstiften, och sedan kanske tändkablarna (att kolla att dom inte är skadade, vanligt i Tyskland att mårddjur tuggar på dem, kan ju ha hänt, har inte tänkt på det, och bilen hörde ju hemma på Lünenburgerheide söder om Hamburg, ute på landet). Det går faktiskt att få fram en mycket lätt skakning vid svagt gaspådrag vid stillastående bil. Därför kanske inte växellådan eller momentomvandlaren, men vi får se hur det utvecklar sig. /Olsinrk |
|
|
Du kan ju alltid kolla gången genom att rycka ur kabeln till ena tändspolen starta bilen som skall gå jämt på en halva o göra likadant på andra sidan för att utesluta tändkabel eller stift problem. Ps bilen kan köras i detta läge som en hjälpåtgärd för att komma till verkstad men det är inte någon direkt kraft i den, rycker du kabeln från tändspolen så stänger elektroniken av den halvan så du behöver inte fundera på att få in en massa bensin som ej förbräns /P |
|
|
Hej Vi höll på lite med bilen igår och då fick vi fram vibrationerna i stillastående och växelväljaren i P läge när motorn varvades på runt 1500-2000 varv. Min mekaniker börjar misstänka lådan eller turbinen, att det kan vara obalans eller fel på den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.