|
|
|
|---|---|
|
Länk Vilket skräckscenario om detta blev standard! | |
| Det är nog bara, tyvärr, en tidsfråga. | |
|
•• Folksams begäran har nu fått gehör hos Datainspektionen som godkänner dylik mätutrustning i försäkringsbolagens kunders bilar. •• •• Dock med ett villkor – att försäkringstagaren går med på att övervakas och att informationen som samlas in hanteras korrekt. •• På det sist nämnde säger man ju givetvis - pass! Och fortsätter som vanligt.. |
|
|
Pass idag, i morgon säljer de inte en försäkring till dig om du inte accepterar. Andra försäkringsbolag hänger på. Man får väl hoppas att det går bra att lura den apparaten vad det lider :) Den lär ju vilja ha GPS-signaler så då kanske man kunde ge den lite sådana... som visar att man kör på Autobahn med fri fart ;) |
|
|
Fy. Undrar hur de hanterar om den blir strömlös lite då o då. Sen vill jag inte förfula min interiör med en sån där heller. |
|
|
Jättebra idé. Kommer bli lika upphetsande att köra bil som att åka stadsbuss. Seriöst, gott folk, det här landet är på väg ner i avloppet snabbare än ni kan säga "personlig frihet". Ett land som sätter i system att klämma åt den skötsamma arbetande och laglydiga delen av befolkningen samtidigt som buset ska gullas med. Blir precis samma sak som det "frivilliga småbåtsregistret" på sin tid. Sedan tar det ett par år och så är det lagkrav. Med tanke på hur domstolarna konsekvent väljer den nedre delen av straffskalorna kommer de tunga förbrytarna även fortsättningsvis få rabatt på småbrotten de begår, samtidigt som du och jag kanske blir av med jobbet för att vi om några år blir stoppade i en fartkontroll med folieinlindad GPS för att vi ville köra lite snabbare än den nya bashastigheten 80km/h med vår bil köpt med pengar skattade 2 gånger om. Samtidigt kan lösket fortsätta att stjäla bilar och vansinnesköra. Inte fan bryr de sig om någon dosa och åker de dit blir det ändå inget straff då det äts upp av de tyngre brotten. Nu kanske ni tänker att det är en orimlig samhällsutveckling. Inte kommer det väl bli så illa? Men titta för f-n på vilka motioner som hjärntrusten i riksdag och regering lägger. Man blir ju mörkrädd! Sverige sköts av en samling lallare som tror att vårt land består av Södermalm med omnejd. Lattesörplande mjukbrallor som har genusvetenskap som största intresse och som tror att lösningen på världens problem är könsneutrala bestick. Fy fan, det blir emigrering på det här. Hur ska vi kunna se våra barn i ögonen om 20 år och förklara att vi körde hela landet i botten från topp 3 på IECD:s välfärdslista till i nivå med Bulgarien? Folksam - när du älskar att övervakas! |
|
|
GPS övervakning ja. Tar på mig foliehatten och säger fullkomligt vansinnigt! Snart har polisen infört övervakning den här vägen också. I början för att "kontrollera intensiteten" men sen smyger det ena och andra på. Bara en tidsfråga och det är säkert därför som Folksam fått så lätt att driva igenom detta. "Perfekt, försäkringsbolagen tar första smällen när folket skall vänjas, sen går vi in bakom i kölvattnet" Hade det bara varit för egen vinnings skulle hade det blivit big no-no från staten. Men om man nu skall gå mot detta håll så tycker jag personligen att USAs (och även UKs) poäng modell känns mer rättvis... där försäkringsbolagen får ta del av fortkörningsböter och vårdslöshet i trafik som involverat polisingripande i någon form och sedermera påverkar försäkringspremien. Detta är förstås en form av övervakning det med, men gemene man behåller sin frihet (och premie) fram tills något verkligen händer. // 1984 |
|
|
Välkommna till min värld ( chaufförer kan bli bötfällda upp till ett år efter ex ha arbetat 15 minuter för länge a 3000:- ) Nummera kollar de även din mobil efter en större olycka om du ex sms at elr varit på typ facebook Vissa saker är nog rätt bra om man har rent mjöl i påsen Men hur långt skall man dra det Ha deT |
|
|
Att försäkringsbolag får stå för fortkörningsböter är ju trevligt men sjukt rättsprincipiellt. I slutändan får ändå kunderna betala. Kollektivet får bära de som åker dit. Förhoppningsvis kommer det även i framtiden finnas försäkringsbolag som vill ha ett bra erbjudande till kunder som värderar personlig integritet. Bara det inte blir generellt lagkrav... Men det kommer säkert en sån motion från nån sån där mellanmjölks-miljötaliban-ekokofta-lattesörplande södermalmsbo ;) |
|
|
Att försäkringsbolagen tar del av VISSA trafikförseelser kan jag se en poäng med. Dvs sköter man sig så får man ett bra erbjudande. Det är dock en jäkla skillnad mot att realtidsövervakas!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.