AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
967

Överhettad E39 525iA touring -01

Jo
4
JohHol
E39 525 iA Touring -01
Hej,

För några dagar sedan märktes något konstigt med min bil.
Vid konstantfart håller sig temperaturen normalt, dock utan värme i cupén.

Vid stillastående, bara någon minut, börjar temperaturen hastigt öka mot rött.
När den är nära överhettning kommer varmluft även i cupén.
Varvar jag den då en smula så sjunker temperaturen snabbt mot det normala, aldrig under.

Den har än inte varit uppe på rött enligt tempmätaren.

Vad kan jag ha råkat ut för?

-i
44
-insane-
530i M-Sport -01
200sx S13 -92
Opel Vectra 2.0T -05
En kvalificerad gissning är att vattenpumpen börjar ge upp. När du har lite varv så orkar den få cirkulation på vattnet, men vid lägre varv blir vattnet stillastående och tempen ökar.

Hade samma symptom på en Caddy för några år sedan, fick hålla typ 5000 varv för att den inte skulle stiga för högt på tempmätaren. Vattenpumpen var det bara skit kvar av visade det sig.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det varit en äldre E39:a med M52 hade jag kunnat hålla med insane om att pumpen kan ha varit slut. De pumparna kunde ha plastimpeller som lossade från axeln eller gick i bitar. M54:an har altid haft metallimpeller och de havererar vanligen genom glappt lager och/eller läckage. Jag gissar på att det fattats en hel del vatten p.g.a. läckage i systemet någonstans. Bara hoppas att toppen inte gått övervarm.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan även vara värt att kolla viskokopplingen på fläkten.

Jo
4
JohHol
E39 525 iA Touring -01
Efter en kortare körning idag märkte jag att det rykte i grillen och luktade sådär som bara glykol kan. Det småpyser vid övre slangfästet... Jag har nyligen bytt denna kylare vilket gör det extra surt.

Ma
5
Makarn
525iA -02
Hade samma problem med min för ungefär två veckor sedan att den blev varm på tomgång, har en e39 525ia också.

Felet med min var att "discofläkten" hade lagt av och snurrade inte. Visste dock inte detta innan det small och jag fick även byta expanstionskärlet.
Fläkten sen kostade 1700kr för mig.
Jo
4
JohHol
E39 525 iA Touring -01
Problemet löst.
En lite läcka i kylaren som tätades med något ännu mer fantastiskt än Karlssons klister.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.