AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
336

Frågor om 528 -87,går upp i temp

Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Tja ,funderar skarpt på att köpa en 528 -87:a men den går varm trots att toppapackningen är bytt. Jag undrar vad som är det bästa/sämsta scenariot av detta problem samt vad det kan kosta ungefär.(priset på bilen är c:a 7000, är det lagom eller för mycket?) För övrigt så står mätaren på 10000mil, knappast troligt med 13 tidigare ägare. Vore tacksam för svar!

T.F
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
kan ju vara allt från luft i systemet till spricka i toppen.....luft i systemet = 0 kr ---> spricka i toppen = stort sår i plånboken....
...går den varm bara vid lågfart eller när den står på tomgång så kan det ju vara fläktkopplingen som gett upp...termostaten kan ju oxå spöka...toppackning var bytt sa du, men planades toppen? eller kontrollerades så att den inte var skev??...står tändningen väldigt fel kan den oxå gå varm...dålig vattenpump kan oxå vara boven...finns egentligen hur många tänkbara orsaker som helst, men personligen skulle jag ta ett komp.prov och test för att se om det finns avgaser i kylarvätskan och därigenom utesluta toppen som ju är det dyra alternativet....
...Hittas ingen förklaring så skulle nog iaf jag försöka pruta på de där 7000.....
Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Jag tackar för svaret Greger, tror nog att jag fortsätter att leta efter en annan 528:a med lite vettigare bakgrund. Kanonsida det här för övrigt!

T.F
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Tito: innan du ger upp den 528an så kolla upp om det är fläktkopplingen som är sönder (brukar oftast vara det) och då kostar det ca 1000 kr... Ta en tidning (typ Göteborgsposten) och rulla ihop, försök sedan stoppa kylfläkten till motorn med hjälp av tidningen. Går det så är det fläktkopplingen som är sönder.

Har haft detta problem med alla mina tidigare e28'or...

7000 är ju billigt och är den i bra skick annars så...
lycka till och hoppas du blir e28-ägare =)

///Tomas M
Länk
BMW E28 registret #001
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.