|
|
|
|---|---|
|
Hej! Äntligen är jag en aktiv medlem här, tillslut fick jag tummen ur och gick med efter många besök utan medlemskap på detta forum. Jag köpte för lite drygt ett år sedan en 325i -05 (september) som då gått 12500 mil från Novation i Uppsala, en ägare innan mig och som köpt den ny från Novation och alltid servat den på Novation (en tradition jag fortsatt med). Redan tidigt upptäckte jag att den gick lite oroligt vid kallstart och jag poängterade det under beg-garantitiden för Novation, dock gjorde de inget. Den drar även mycket olja (1 liter per 400 mil) vilket gjorde att jag bytte till M-oljan, vilket resulterar i 1 liter på 600 mil istället... Denna vinter blev ojämnheten tillslut för mycket och det resulterade i en motor som tillslut självdog på motorväg om man tryckte ner kopplingen för att sedan vakna till liv när den släpptes upp igen. Först gjorde de bara rent alla kontakter på motorn då jag nämnt att jag gjort en motorrekond, men sedan fick magnetventilerna bytas när symptomen uppkom igen. Nu har jag även upptäckt det stående problemet med tickande ljud från motorn. Jag har hört det tidigare också men irriterat mig på det först nu och då upptäckt problemet med den "felkonstruerade" toppen. Tickandet hörs eventuellt lite lite in i kupén om radion är avstängd men annars är det först när man står utanför bilen som man hör ljudet, alltså inte så högt tickande som vissa andra beskriver. I morgon tänkte jag ta och kontakta Novation och än en gång lyfta nya problem med denna bil som jag trodde skulle bli ett uppköp från vår tidigare krånglande Citroën C2 (något jag nu börjar betvivla, med allt krångel denna BMW innebär, inte riktigt synonymt med BMW's varumärkesassociationer jag hade sedan tidigare). Min fråga är då egentligen 2 st frågor: 1. Kan magnetventilernas utslitning bero på tickandet eller är det två helt separata problem (kanske en idiotisk fråga, jag är inte riktigt haj på motorer), samt är oljeförbrukningen verkligen normal som Novation vill ge sken av, eller är även den relaterad till tickningen? 2. Tror ni det är möjligt att få tickningen åtgärdad (känner till omständigheterna kring detta) i och med bilens historia som jag beskrivit den ovan? Att den tack vare sin historik med Novation och med lite hjälp från deras sida kan lagas med BMW's goodwill? Eller är det kört pga miltalet som nu är 14 000? | |
| Hur gick det? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.