AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.830

Byte bromsvätska

Visa användare
51
bbeka
520d-Touring-07
Hej,

Skulle någon kunna skriva hur man går till väga för o byta bromsvätskan på min bil ( e61 520d -07)
Mvh
bbeka
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Ta av högra kupefilter i motor rumet där under sitter bromsvätske belhålaren. Markera med en tuchpena nivån på vätskan. Biltema säljer en bromsluftare med vackum sug tror den kostar 180 kr koppla in den i tryckluft sug ut vätskan i behållaren häll i ny bromsvätska till max sen går du till höger bak hjul och kopplar in adaptern till luftaren och lossar nipplen och suger ut vätskan tills du ser ny vätska strömma i genom slangen stänger nippeln går till vätske behållaren och fyller på ny vätska igen sen går du till vänster bak hjul gör samma sak som på höger hjul sen går du fyller på vätske behållaren igen sen tar du höger fram hjul samma rutin sen fyller på vätske behållaren igen sedan kommer du till den sista vänster hjul fram samma rutin när du har luftat den med fyller du vätske behållaren där du hade markerat den från början med tochpenan detta är automat lådan har du manuell måste du lufta koplingen med
Visa användare
51
bbeka
520d-Touring-07
Baba: Tack.

Hut luftar jag växellådan?
Måste man ha tryckluft för o kunna använda bromsluftaren från biltema?
Mvh
bbeka
Ett alternativ är att palla upp varje axel för sig, börja med den bakre. Köp iaf 2 liter bromsvätska. Köp plastslang som passar på luftningsnippeln. Fixa två 1.5 liter PET-flaskor (tomma...). Fyll i en dryg dl bromsvätska i varje PET. Slangen från luftningsnippeln måste nå ner i vätskan i flaskan, o måste förbli där. När du förberett allt detta för både höger samt vänster bak, så startar du bilen o pumpar igenom iaf 3 dl vätska i varje PET, glöm inte att hålla koll på nivån i bromsvätskebehållaren. Upprepa för framhjulen. Klart.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag har ett lock med slng till ett hjul som på en gammal bubblas spolarbehållare.
Det går vanligtvis ca 0,5 liter till en bil att göra detta,men våra E6x går det åt nästan en hel liter bromsvätska om du har bra belägg (slitna belägg ger mer utrymme i oken.

Mvh Jonas B.
Visa användare
51
bbeka
520d-Touring-07
Tack för era tips!
Vad ska jag ha för stl på slangarna som fästs på luftningsnippeln?
Ska även kopplingen luftas och isåfall hur?
Mvh
bbeka
Visa användare
789
johmei
335i E92
Har du inte slang hemma kan du lika gärna köpa biltemas enklaste "kit". Det är precis vad som beskrivs men förpackat åt dig (+backventil). En slang kostar förmodligen ungefär samma peng. Länk
Ska du göra detta ett par gånger per säsong kan du med fördel köpa ett vakum eller tryckkit för att kunna byta utan hjälp.
Visa användare
51
bbeka
520d-Touring-07
Johmel tack.
Jag får väl köpa någon form av kit som funkar bra har dock svårt o veta vad som är bra eller ej då jag aldrig luftat för..
Vet du nåt om man måste lufta kopplingen som näms i första inlägget på tråden?
Mvh
bbeka
Visa användare
789
johmei
335i E92
Om du är osäker är det bäst att ha någon som hjälper dig och gör det tillsammans. Då behövs inget mer än beskrivet ovan. Ska du göra det själv så google på lite olika varianter. Jag använder själv en MityVac 8000, har den för annat också så förmodligen inte optimal för dig.

Kanske inte behöver byta vätska i kopplingen flera gånger per år men i detta fall bör du nog göra då det låter som det inte är gjort på ett tag (kanske okänt t.o.m.). Din bil mer specifikt kan jag inte men det är samma procedur som för bromsarna.

Det är annars ganska billigt att byta bromsvätska och alla mekar bör klara det.
Kanske överkurs men det går även att flusha ABS/DSC systemet men då krävs dator och mjukvara.
Jag köpte denna slang: Länk
5mm om jag inte missminner mig, det räcker gott med 5 m! 2 PET-flaskor kostar typ 30 kr, men då ingår det dricka oxå:). Du behöver inga backventiler så länge du ser till att slangens ände alltid är under vätskenivån i PET-flaskorna. Har själv luftat på detta vis på flertalet bilar (VW,BMW,FORD) funkar klockrent. O fort går det med om man luftar axelvis som jag gör, eller till o med alla 4 på samma gång*haha*. Jag rekommenderar dock att köra en sista luftningsrunda där man luftar bort max 1dl/ok, men då kör man ett ok i taget, i följande ordning: HB,VB,HF,VF.
Visa användare
51
bbeka
520d-Touring-07
Tack ska ni för alla tips.
Ska ta mig an utmaningen till helgen. Spännande blir det.
Ha det gott så länge.
Mvh
bbeka
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Innan du börjar lufta - köp reservnipplar, för det är inte ovanligt att de rostar fast så hårt att de går av när du skall lossa dem.

Rekommenderar även att du använder en bra DOT 5.1-bromsvätska (INTE DOT 5, som är en silikonbaserad vätska!).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Många DOT4 vätskor har spec betydligt över 5.1-klassning så den är inte så mkt att titta på längre. Se lista från rejsa på bra vätskor: Länk . Bäst prestanda/pris-vätska skulle jag säga är Motul RBF600 som jag tycker de flesta banåkare verkar åka med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.