|
|
|
|---|---|
|
Har en M8X50 skruv som har avbruten skalle och sitter i ett aluminiumblock. Den har knäckts jämtmed skruvhålet så det finns inget att greppa med. Jag har suttit och läst lite om "grispittar" och rigid-pinnar. Skulle behöva lite hjälp från någon med erfarenhet inom området. Jag har förstått att för att använda något av verktygen så måste man först knacka ett litet hål i mitten på skruven för borren att få fäste i, vad heter detta verktyg? Samt sen borra ett hål som man sedan skruvar i något av ovanstående verktyg i. Vilken diameter bör jag ha på borren i mitt fall? Höger eller vänstergängad? Vilket verktyg är sedan bäst för att dra ut den avbrutna skruven med? Jag tar gärna emot tips på verktyg som finns på biltema eller jula för detta. | |
Karl-Hilding |
Grispitt = vänstergängad gängtapp typ. Borra ett hål på 3 mm cirka och gänga i grispitten obs vänstergängad och din M8 rest skall följa med. |
|
Personligen föredrar jag rigid pinnar framför grispittar. Grispittarna fungerar bra om skruven inte sitter så hårt, men om den gör det så fungerar ridgid bättre. Grispitten är ju spetsig och sitter skruven hårt så pressar grispitten ut skruven ytterligare och fastnar ännu mer och grisen riskerar att gå av. Borra ett hål genom hela skruven spruta i rostlösare låt stå ett tag och slå i en rigid pinne och prova ta lös den. Lossnar den inte gå upp en dimension och prova igen. Lycka till. |
|
| Körnare heter verktyget som du använder för att borren ska få fäste. | |
|
Med tanke på att skruven är avdragen (förmodar att man försökt lossa den och då dragit av den), lär den sitta rätt hårt. Knepet med Ridgid-pinnar eller motsvarande i andra fabrikat är att man skall borra genom så mycket som möjligt i centrum av skruven med så stort borr som det bara går mht till skruvens diameter. Detta för att lossa på trycket från skruven - dvs. så den kan flexa lite. Absolut bäst är om man kan borra med "felgängade" borr - dvs. vänstergängade, för då följer ofta skruven med upp när man borrar när trycket minskar i gängorna och pga värmen. Dock får man vara försiktig så man inte borrar snett och förstör gängorna i blocket! Så använd någon form av styrning (sådana finns med i Ridgid-asken) för att få borret att gå rakt ner i själva skruven och inte sticka iväg åt något håll. Att förborra ett smalare hål först kan vara en god idé! Sticker det upp en liten bit av den avbrutna skruven brukar det vara bra att fila den jämn så man får en platt yta att körna i innan man borrar (det första hålet) i skruven. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Får tacka för alla svar. Är det någon som kan rekommendera ett sett som kan köpas på biltema eller jula? Är det kanske mer kostnadseffektivt att lämna iväg arbetet någonstans? Jag har möjlighet att ta med delen med skruven i så bilen behöver inte följa med eller demonteras på något sätt. |
|
|
Biltema har en sats som liknar ridgid för 369:- Verkar vettig står att det är proffskvalite. Men köp inget billigt skit då får du bara mer problem. Enklast är dock att lämna till ett proffs, får dom inte lös skruven borrar dom upp hålet och sätter i en ny insatsgänga. |
|
| Vad gäller stål i aluminium brukar det gå rätt bra att utnyttja att alu har ung. dubbla värmeutvidgningskoefficienten jämfört med stål. D.v.s. värm upp godset och hålet växer ung. dubbelt så mycket som skruven. Det förutsätter dock att du kombinerar det med någon av nämnda urdragningsverktyg. Och tänk på att alu smälter vid 660 grader så det är inte bara att gå på med det största gasmunstycket som går att uppbringa. Finns värmekritor att köpa som indikerar när man träffar en viss temperatur. 250-300 grader skulle göra gott. | |
|
Har satsen från Biltema med insexliknande pinnar. Lyckades få ur grenrörs-skruvar som gått av ur en gammal MB-motor med bra resultat. lycka till! |
|
|
En svets och en mutter kan göra underverk ;) ///Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.