AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.565

Hjälp, blir inte riktigt klok på däckonlines hemsida!

bl
270
bluetrain
x3 msport
Behöver ha nya sommarsulor till bilen och har bestämt mig för michelin. Det ska vara 225/45/17 och när man söker på deras hemsida så ser man att de har många olika/snarlika däck till ungefär samma peng.

Tar vi "primacy" så har de ju både primacy HP och Primacy 3. Vilken av dessa bör man välja?

Tacksam på förhand!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Primacy 3 är nyare modell och skall ersätta HP så småningom vad jag förstått.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Oh, Tack! Nästa dumma fråga. Räcker det med 91w eller bör man gå upp till 94w xl?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Står för extra load, dvs tål större belastningar genom hårdare stomme. Förmodligen en nackdel för dig som vill ha tysta å mjuka däck.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Däck beror mycket på vad du vill uppnå. Ingen kan berätta vad du skall ha utan att veta vad du är ute efter. Men om du ska ha primacy till en 318 för vardagslörning så skulle jag säga primacy 3, 91w. Hoppas du blir nöjd.
Här ska du få ett riktigt bra tips på budgetdäck. Köpte precis till min, sjukt nöjd. Bilen går riktigt tyst och fint. Bästa av allt 515:- st. Betalade 3000:- för mina 19" helt galet.

Däcken till dig: Länk

Här kan du läsa om vad folket tycker: Länk

Mitt betyg! +++++
Däcken heter: Achilles ATR Sport , glömde : )
bl
270
bluetrain
x3 msport
Efter att ofrivilligt ha åkt RFT-däck två säsonger så är jag lite känslig för att testa nya grejer på däckfronten. Har läst att det finns budgetdäck som kan vara bra osv men jag vågar helt enkelt inte chansa. Tack johmei för svaret och vinyl för tipset iaf :)
32
85
320D-09
BMW 320D touring -09
överväg continental sportcontact 5 225/45 17 91W

tysta fina däck .... och enligt continental reklamen så har du om du köper 4 nya däck , punkteringsgaranti ett tag ..... vet ej doch längd och " finstillta "

:

Vi har ökat säkerheten ytterligare för dig som väljer Continental sommar eller vinterdäck. Nu erbjuder vi dig som handlar hos en auktoriserad Continental-återförsäljare fri vägassistans i tre år fr o m inköpsdatum. Med denna assistans slipper du stå strandsatt vig vägkanten om du har oturen att råka ut för en punktering. Erbjudandet gäller vid köp av minst fyra Continental sommar eller vinterdäck (personbilsdäck eller 4x4). Läs mer på www.bastpabroms.se
E3
1.828
E36
USA bilar
Primacy3 erätter gamla HP succesivt
Dock ä rinte Michelin de tystaste däcken man kan välja
Dessutom har P3 vissa tendenser till att nötas fort (1200 mil och sopslut 225/55-16)

Varför inte kika på Goodyear? Deras nya Performance är ett kanondäck!
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Vinyl: 500 kr för 19" talar sitt egna språk. 4 recensioner och ditt intryck är värt noll, med däck får du oftast vad du betalar för. Sista jag skulle snåla med. OT men, fattar inte folk som lägger hur mycket pengar som helst på fälgar men så kör dom runt med linglong eller annat skräp.
Jag var hos däckhandlaren idag och såg också Achilles däcken. Frågade på skoj om dem och säljaren avrådde mig från dem. Hållbarheten och prestandan var tydligen inte i närheten av de bättre däcken - en billig lösning om man inte har några som helst förväntningar om bromsträckan eller vattenplaning.

Ett däck som är C-klassat när det gäller vattenplaning känns tryggt att ha i ett land där vägunderhållet ligger back och där det ju nästan aldrig regnar :-) Att det dessutom bullrar 73db förstår man varför priset är som det är...

Nyligen fick Dunlop och även Nokian bra kritik som kanske är relativt prisvärda alternativ till Michelin om man nu vill sitta och räkna enkronor.
32
85
320D-09
BMW 320D touring -09
Har själv varit i de banorna ........ Köpt fina feta fälgar , sen satt på skitdäck för " pengarna va slut" .....

Äldre och visare som man blivit så går man hellre ner en tum och köper
Riktiga däck
Och så är det ofta inte stor skillnad i pris i slutändan när man räknar ihop livslängd och rullmotstånd. Det finns ju många riktigt prisvärda alternativ som ger oerhört mycket bättre prestanda för kanske bara några hundralappar extra.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har haft Primacy 3 i 1 vecka nu på min 318 (205-55-16) känns riktigt bra!

/Jonas

Visa användare
789
johmei
335i E92
Gött!
bl
270
bluetrain
x3 msport
Kan efter någon vecka med primacy 3 konstatera att det är ett stort lyft från att tidigare använt continentals rft (med samma dim)! Uppfattar det som ett riktigt tyst och komfortabelt däck. Ska bli intressant att se hur länge de håller... :)
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Bytte från original RFT till 17" Continental SportContact 94W xl på min bil inför förra sommaren, och det blev en mycket klar förbättring avseende ljudnivå och spårkänslighet. Mäerkte dock inför denna säsong att däcken som suttit bakpå slitits rejält på bara ca 1000 mil. Bedömer att jag inte kommer att få ut mer än ca 1500 mil totalt av bakdäcken (om man bortser från att jag nu skiftar bak/fram). Continental brukar konsekvent uppvisa lägst hårdhetstal på sina däck i däckstester, dvs låg slitstyrka. Så det blir ganska dyra mil för bakdäcken...

Det kan tilläggas att jag kör med lufttryck omkrinh 2.8-2.9 bak och kollar det ofta samt gjorde hjulinställningskontroll i samband med bytet.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Tillägg till ovanstående: det var alltså Sportcontact 3. Förutom slitaget är däcken utmärkta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.