|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en -02 530IA som ett tag dragits med ökande vibrationer i kraftöverföringen. De har kommit vid gaspådrag och inbromsning och varit kraftigast runt 50 km/h. Senaste tiden har mellanaxeln vibrerat så kraftigt vid inbromsning runt 50 knyck att den lät som att den skulle komma upp genom golvet. Jag har läst och letat på nätet samt funderat vad som varit den troliga orsaken. Jag kunde nämligen inte känna något uppenbart glapp någonstans. Dock så är det ju omöjligt att komma åt att se eller känna på stödlagret med avgassystemet på plats. Jag gjorde dock bedömningen att det troligtvis var ett slut stödlager. Jag köpte stödlager och hardyskiva för att byta bägge när jag ändå tog ner kardanaxeln. Började med att dra av samtliga bultar där avgassystemet och grenrören är hopskruvade :-(. Det sitter pressbultar i hålen som hade rostat fast kraftfullt så det krävdes ordentlig rödglödgning för att lyckas knacka ut bultarna ur flänsarna på grenrören. När det var gjort tog jag ner värmesköldarna och slutligen kardanaxeln. Jobbet är ganska straight forward och det jävligaste i hela operationen var helt klart avgassystemet. När jag fick ner kardanaxeln kunde jag konstatera att varken stödlager eller hardyskivan behövde bytas. Nu bytte jag ändå när jag ändå hade köpt nya prylar. det som däremot var i ett dåligt skick var homokinetiska knuten. Den sitter längst bak vid bakaxeln och är konstruerad precis som en drivknut till en framhjulsdriven bil. Den hade torkat ut fullständigt och det fett som fanns kvar var mera som ett hårt smäck. Kulorna hade gjort gropar både i korset och i hylsan. När jag försökte jobba runt knuten högg den och fastnade hela tiden. Jag rengjorde ordentligt och vände korset för att få belastningen på den andra sidan. Sen återfettade jag ordentligt och bytte packningen mot en som jag knackade till av packningspapper. Bytte klammer på damasken för att det inte skall läcka ut fett den vägen. Monterade tillbaka allting på bilen och provkörde. 100% framgång! :-) Nu går den så mjukt och tyst som den ska göra. Alla vibrationer är borta! Om ni har vibrationer... Börja med att fetta om eller byta homoknuten! Nu har jag "bara" 5 andra major fel att ta tag i. 1: Det läcker tjuvluft genom menbranet i vacuumklockan till DISA-ventilen 2: Undre bärarmarna och bussningarna till krängn.hämmarna är glapp. 3 Instrumentbrädan måste bytas efter att jag sabbat eepromet med car (screw up) soft 4: En ballast till xenonljuset är kass 5: Bakre högra luftfjädringsbälgen läcker... I just looove my BMW! :-( | |
|
e39 525 Aut 2002 M chassie. Äldre tråd, men kompletterar lite, hur min levde jäkel. Skulle lämna plats för räddningstjänsten. Kör ut lite till höger för att lämna plats. Givetvis, visar det sig vara sumpmark 2 dm från asfalten. Sjunker ner till underredet och fastnar. Försöker komma loss men icke. Kontaktar bärgare. Får loss bilen. Bärgaren säger att det kan vibrera en stund efteråt i bilen. Att den vibrerade är en underdrift i detta fallet. Hela bilen skakade. Tänkte, att det försvinner om en stund. Men icke. Kändes som motor växellåda och hjul satt löst. Lyfte upp bilen bak, så hjulen var fria. Startade och satte växellådan i D. Hjulen rullade sakta. Hela avgassystemet gick fram och tillbaka. Lyfter upp huven. Hela motorn och växellådan gick fram och tillbaka mot kylare respektive torpedvägg. Det tog tid att hitta felet, men det var homokinetiska knuten som havererat. Det slog kanske 2-4 mm, men resutatet var enormt på drivlinan. Slutväxeln gav sig ca 1 mm i bussningarna. Någon annan, som haft detta felet? Ironiskt nog, svänger brandbilarna precis bakom mig, in på en väg till vänster och där sitter en annan fast i skiten, mörkt och kallt. Gott Nytt År |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.