AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.157

Nivåreglering e39 har tjall

Sp
33
Spodermon
M535i e28 -86
Har lite problems med nivåregleringen på min e39, ibland släpper den ut luft från en sida helt, sen när den pumpar upp så kan den höja båda sidorna högt som ett höghus och ibland har den rätt nivå.. någon som varit med om liknande problem? Är det kanske reläet som fått någon suverän idé att jävlas eller är det kompressorn som är säck? Den höjer ju bra, tar inte länge att pumpa upp den heller..

Mvh Emil
os
25
oso523
BMW 530iA touring -02
Du har garanterat ett läckage någonstans.

Om den säckar helt på ena sidan kan reglersystemet få lite spatt och bete sig som du förklarar. Ibland hände det att min höjde den sida som INTE sjunkit ihop till månen och den som var hopsjunken rörde sig inte alls.
Det verkar som om reglersystemet nöjde sig med att summan av de bägge sidorna var rätt.

Då fick jag lossa lite på en av plastslangarna som sitter med mässingsmuttrar till höger om reservhjulet med batteripolen avlyft. jag släppte ut i princip all luft så att bägge hjulen sjönk ned i botten för att "nollställa" systemet. Sen när jag la på batteripolen så höjde den upp sig till rätt nivå.

Köp läckspray eller blanda vatten och lite handdiskmedel i en sprayflaska och spraya över hela bälgen och alla kopplingar och anslutningar och se om du hittar läckaget. Ett vanligt ställe är undersidan av bälgen där den är påträdd på "röret" röret rostar och rosten nöter/skär sönder bälgen. När du byter bälg, rengör röret ordentligt från rost och fetta in med silikonfett eller något fett som inte angriper gummi. Du kan åka till din lokala däckhandlare och tigga lite fett som de använder för att montera däck på fälg.

Lycka till
Tomas
Sp
33
Spodermon
M535i e28 -86
Tackar för svaret! Jo, förra ägaren sa att den läcker från en ventil så är ju säkert den som ställer till det! Får försöka fixa det här inom närmsta tiden då! Förhoppningsvis är börjar den funka bra sen.

Mvh. Emil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.