AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.187

läckande kylarslang

ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
e61 520d touring auto -09
efter vattenpump byte har min 840 m60 börjat läcka vatten vid termostathussidan. har kapat av slangen, smörjt med tätning och ny klammer men läcker ändå....

kan termostathuste i plast läcka trots ingen synlig spricka????

var köper jag ny slang?? hittar ingen och vet inte dimensionerna o köpa lös....bmw lär vilja ta dyr peng...
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Använder du dig av websidan realoem.com?
Om inte så rekommenderar jag att du börjar...
Där kan du hitta sprängskisser på hela bilen och kan hitta artikelNr på alla reservdelar. Den har hjälpt mig enormt mycket.

r du väl hittat Nr där så brukar man lätt kunna söka upp den delen på typ Schmiedmann eller ebay.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@galanz : Har du ringt och frågat BMW vad kylarslangen du behöver faktiskt kostar?

En grov uppskattning är att en kylarslang mellan kylaren och termostathus/vattenpump ligger mellan runt 250-350 SEK hos BMW (hos BMW får du oftast reservdelen dagen efter om den finns i det nordiska lagret här i Malmö - annars tar det någon dag extra).

Kylarslangarna hos BMW kommer med rätt längd men viktigare är att de har rätt form och böjar för att passa in i motorrummet utan att de emot fläktremmar, fläktblad eller dylikt. Så det är rekommenderat att köpa från BMW, eBay eller andra ställen där du kan få tag på dessa originalslangar.

Här har du några exempel på vad som finns på eBay
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
jo jag använder realoem och bmwfans
hittade inget på schiedmann eller ebay
är annars mkt dedikerad ebay handlare...

har betsällt ny slang på bmw för 380:- (lite dyrt för felsöka...)

inte jättefarligt om det verkligen är det som är felet....blir tvungen beställa hem termostathus och byta det med

vet ej vilken del som läcker - och har redan försökt åtgärda detta 3 ggr efter bytt vattenpump

tack för svar

(för övrigt lite missmodig att jag får plöjja ner ca 30k innan bilen går i trafik....mer saker att åtgärda än jag trodde)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
380 SEK var lite dyrare än jag trodde - vilken kylarslang var det du behövde byta (se ETK-skiss nedan)?
Länk

Men sitter inte vattenpump och termostathus ihop på dessa motorer?
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
slang nr 2.....

jo termostathus och pump är samma....,men locket till termostathus är lös del.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.