AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.851

luft i systemet efter byte av bromsskivor och belägg

Li
11
Lingho
BMW X3 3.0D
Hej

Idag bytte jag bromsskivor och belägg bak på min X3a. Jag har aldrig gjort det själv tidigare på någon bil men det gick bra efter att ha justerat ned handbromsbackarna som hindrade skivorna från att lossna.
Bromsarna tar bra och pedalen är stum men trycker jag konstant på bromspedalen så sjunker den igenom.
Jag trodde först det var för att kolvarna var intryckta i oken men efter att ha kört med bilen och bromsat hårt så kvarstår felet.
Bromsvätskebehållaren är full och nivån verkar inte sjunka.
Jag ska lufta bromsarna imorgon och se om det blir bätrre.
Min fråga är egentligen hur det kan ha kommit in luft i systemet?
Kan jag ha skadat bromsledningarna på något sätt?
Kan det komma in luft när man trycker in kolvarna i oken?

Min varningslampa för bromsbeläggen har inte heller slocknat. Jag har bytt varningssensor.
Kan man sätta in kontakten fel?
Ska den återställas med an avkodare?

//Håkan
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Fungerar handbromsen som tidigare?

628csi
Li
11
Lingho
BMW X3 3.0D
Hej,

Ja, den fungarerar men måste justeras.
Det ska inte komma in luft om du inte öppnar systemet.
Det är inte så att du måste pumpa en 10ggr för att få beläggen så när skivan som möjligt?
Li
11
Lingho
BMW X3 3.0D
Hej,
Jag håller med dig, det borde inte finnas luft i systemet.
nej, jag har pumpat ut kolvarna och jag kör med bilen. Märker inte av det vid normal körning. Pedalen är fast t.o.m. när jag har foten på den för att automaten inte ska driva fram bilen.
jag ska lufta systemet så fort som möjligt.
Skulle det kunna vara huvudbromscylindern som spökar?
Bilen var på service i december och de sa inget om bromsarna förutom att skivor och belägg behövde bytas.
Jag besiktigade den för två veckor sedan och de sa heller ingenting.
Kan det ha varit under ganska lång tid. Bromasar man och släpper pedalen och bromsar igen märker du inget. Det är bara när man kägger ett konstant tryck som den sjunker igenom.

//Håkan
Hur såg gummitätningen ut som sitter runt bromskolven i bromsoket? Om bromskolven ärgat så finns det risk att den skadar tätningsringen när den pressas tillbaka vid byte av bromsbelägg.

Annars får du väl lufta bromsarna och se om det löser problemet.
Li
11
Lingho
BMW X3 3.0D
Hej,

Tack för tipset.
Ärligt talat så tittade jag inte så noga på kolvens glidyta, Änden på kolven var rostig men gummitätningen såg bra ut.

Jag gör en luftning så får vi se.

//Håkan
Li
11
Lingho
BMW X3 3.0D
Hej,

Nu har jag förksökt kolla upp vad orsken är till att bromspedalen sjunker. Problemet verkar vara känt, speciellt på dieselbilar och inte bara BMW. Orsaken verkar vara för stark servo verkar p.g.a. luftpumpen som skapar vakuum. Det som händer är att en reduktionsventil öppnar vid för högt tryck för att inte "spränga" systemet.
Förhoppningsvis finns det någon som är mer kunnig än jag som kan förklara i detalj.
Men det vore intressant om fler provar att lägga ett konstant tryck på bromspedalen och se vad som händer.

Nu är det bara att försöka justera handbromsen. Jag har spänt upp backarna på båda sidor och släppt ca 3-4 hack men den fortfarande förrän 5-6 hacket. Kan man spänna vajrarna innefrån på något sätt?

//Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.