|
|
|
|---|---|
|
Nu kanske jag ställer en infernaliskt dum fråga, men går det/hur kollar man växellådsoljan i en adaptiv automatlåda från 95? Tycker att det känns som om lådan slirar ibland innan den växlar och även ibland när man accelererar från 0km/h. Tror inte det har med lilla kulan att göra då det tydligen bara påverkar backen... Tack på förhand, Danne H U M A N R A G E Länk | |
|
Någon? H U M A N R A G E Länk |
|
|
Nivåplugg i bakkant på lådan typ. Har du bytt olja? Asken |
|
|
Jag har lite vxl problem. Specielt på 3ans växel, med kall olja. Den slirra inte men växlar inte för 3000 varv vid lung körning. Är det någon som har bytt oljan o löst problemet med sen växling ? Bilen är en 540ia med adaptiv låda. |
|
|
Jag tänkte att jag skulle kolla med er här först. Har även hört att en del lådor har "evighetsolja"? Vad tror ni? Behöver man byta oljan i lådan? H U M A N R A G E Länk |
|
|
Hej Jag har också en fråga om automatolja. Jag har BMW longlife olja i lådan men jag vill byta olja fast det inte behövs enligt BMW. Jag har en brossa som jobbar med audi och dom har service intervall på deras växellådor och han har hört att audi lådorna håller bättre. Och jag tycker att en olja slits med tiden + att det kan bli metall spån,kondens=vatten ilådan. Men den BMW återförsäljare som jag pratade sa att de inte byter olja i longlife lådorna + att de sa att oljan var så dyr. Jag tycker det låter som att de inte kan sina saker. Men det är meningslöst att argumentera med sådana som leker bror duktig. MVH Daniel |
|
|
Jag byter olja i min låda lika ofta som jag byter olja i motorn. Har också hört dessa otroliga uppgifter om evighetsolja... Efter ett oljebytebyte (1000 mil) tycker jag att lådan växlar aningen bättre, så nog är det befogat. Rätt oljenivå efter ett byte fås enl följande: - Fyll på olja genom påfylln. hålet mitt på oje-tråget tills det rinner över. - Starta motorn och gå igenom alla väljarlägen och fylll sedan på tills det återigen rinner över (ca: en halv liter behövs). Skall man bara kolla så man har rätt olenivå har man motorn på tomgång och tar bort påfyllningspluggen. Rinner det ut lite olja är allt OK. Annars får man fylla på tills det rinner över. För Er som inte bytt olja på ett tag kan även ett filterbyte samt rengörning av magneterna vara behövligt. Att Daniels J:s återförsäljare sade att oljan är dyr kan nog gälla för "Longlifeoljan". Byter man dock oljan (Dexron 3) behövs ju inte "Longlifeoljan"... Dexron 3 är billigare än en motorolja av god kvalitet. |
|
|
Ja "evighetsolja" lär ju behövas när den tar slut...:\ Daniel J: Aldrig upphör man att förvånas över okunnighet (från BMW´s sida)... Har du aldrig bytt oljan i automaten? |
|
|
Det är nog inte så mycket okunnighet från BMW:s sida i det här fallet. Normalt sett behövs det inga oljebyten i växellådor och bakaxlar. Jag har drivit bilverkstad i 30 år och aldrig sett ett haveri som berott på gammal olja i växellådor och bakaxlar. Däremot har jag sett en del haverier som berott på att det kommit skit i automatlådor vid oljebyten. När jag drev taxirörelse bytte jag aldrig olja i automatlådan på mina bilar ( Volvo ). Jag hade 11 740-or som gick ca 60000 mil utan automatlådeproblem. Tyvärr betalar många bilägare BMW-verkstaden för att byta olja i växellåda och bakaxel utan att det blir gjort. Jag kommer inte ihåg när jag sist fick in en BMW där nivåpluggen hade varit lossad. Jag tror inte att jag någonsin sett en BMW där avtappningpluggen varit borttagen om jag inte tagit bort den själv. Jag började meka bil på sextiotalet på grund av att Förenade Bil misshandlade min nya BMW 1500. Mekanikerna hade aldrig öppnat verkstadshandboken visade det sig, vilket resulterade i reparationer som jag fick betala. Därför började jag märka upp detaljer som skulle bytas och kollas vid service. Det visade sig att mekanikerna kunde byta insatsfiltret utan att ta bort filterhuset. Dom kunde också justera ventilerna utan att ta bort ventilkåpan. Likaså kunde dom byta olja i växellåda och bakaxel utan att lossa avtappningpluggarna. Det var också noga med provkörningen efter avslutad service. En gång var det extra noggrant, för då hade bilen gått 32 mil under verkstadsbesöket. Konstigt nog förnekade verkstadschefen att det förhöll sig på detta vis. Jag avstår från att berätta om mina upplevelser i samband med att jag blev påkörd bakifrån av en lastbil 660102, men bilen var i alla fall klar till midsommar samma år. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.