AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.312

Vad här hänt med mina fälgar?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Bytte till sommardäck idag och kollade för första gången på ett par månader närmare på vinterdäcken som jag trodde bara hade avlagringar, klistertyp eller smuts som satt hårt åt.

Går inte bort med fälgrengöring, hård borste, stålull o dyl...använde även lite snällt sandpapper för att se vad som händer. Blev bara lite blekare.

Vad kan ha hänt? Vad kan man göra? Är ju "bara" vinterdäcken men de ser ju för j-ligt ut...

[URL=Länk

[URL=Länk
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Försöker med nya länkar och ser om bilderna kommer upp....

Länk
Länk
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Ser ut som det har kommit fukt under klarlacken så aluminiumet har börjat oxidera.
Har du köpt de för mindre än 1 år sedan så reklamera bums!
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Hej

Tråkigt med dina fälgar, kan det vara så att innan du bytte till vinter däck så kanske dom kört på saltad väg? Kan tänka mig att det blir "säljarens" argument om du ska reklamera tyvärr, men hoppas inte.
Sen tvättade du dom noga innan du la in dom för vintern? legat fuktigt? Visa fälgar är av sämre kvalitè och klarar inte så mycket.

Jag var sj med om samma sak men jag fick ganska så bra ordning på mina med en ordentlig polering med autosol och fälgvax.

Annars finns ju fälgfixarna.

Lycka till

Mvh BMWCS 09027

"Betänk vad du säger, när och till vem."
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
aaa sorry! Såg nu att det var vinter däcken! Sorry ;)

Är saltet som gjort det tror jag. Är fälgarna gjorda för vinterbruk?

Mvh BMWCS 09027

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Tack för svaren
De är köpta begagnade, men de såg inte ut så där när jag satte på dem...
Fälgarna är förmodligen kopior av något slag.

Frågan är vad fälgfixarna skulle ta för att göra de i ordning. Det är bara 2 av fälgarna som blivit sådär. De andra två blänker fint. Är det värt pengen eller är det något man kan ordna till själv så det blir bättre?

Kan man göra något själv mot oxidering? Om det är det som hänt...
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
skulle väl vara att våt slippa ner dom och polera samt klarlacka. men ta med dom och åk och prata med dom på fälgfixarna om du nu har möjlighet till det. dom är väldigt hjälpsamma tycker jag. Kanske kan ge dig tipps vad du kan göra om du känner att det är för dyrt att lämna in dom.

Mvh

Mvh BMWCS 09027

Tycker att det silvriga ser ut att vara "avfräst". Kan bli knixigt att få till samma ytfinish vid en renovering är min gissning. En renovering kostar typ 5-6" för 4 st vanliga 17", men då handlar det om hel-lackerade fälgar, skall de hålla på o polera o ha sig får du räkna med "lite" mer än så. Jag gav knappa 5" för helrenovering av 4 st 17" M3 GT fälgar hos Fälgfixarna, hel-lackerades. För renoveringen av mina 17" M5 E34 fälgar gav jag knappa 10" hos Intera. Av dessa två rekommenderar jag Fälgfixarna alla dagar i veckan, bättre o billigare!

Om du våtslipar som någon föreslår så kommer du få en helt annan yta/finnish än de två fälgarna som inte blivit skadade är min gissning...
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Som Dawwe säger så blir det nog garanterat olika nyanser om du fixar själv å våt slipar bara två fälgar. Får nog bli alla fyra i så fall som du får ge dig på.

Lycka till.

Mvh BMWCS 09027

Hej.

Du har en obehandlad aluminiumyta troligen, eller så är det troligen ingen bra skyddad yta med klarlack etc. Du har troligen använt "fel" fälgrengöringsmedel till dina fälgar då de är ytterst känsliga i vissa fall, vilket medel använder du.

Men i detta fall måste du renovera dem för att bli bra igen, sorry!

Med vänliga hälsningar
Patrik Malmros
Owner: Carseal
patrik@carseal.se
Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Många fälgar lämpar sig inte för vinterbruk heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.