AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.562

Slog till på en BMW K1300s

-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Tänkte dela med mig lite av min glädje, har köpt mig en ny MC - BMW K1300s, och vilken hoj! Kan bara rekommendera, finns det fler på detta forum som kör BMW motorcykel?
Min är fullutrustad med bla växlingsassistent, esa II, abs, acs, värmehandtag mm! Och 175 hästar på 245kg gör ju ingen ledsen :)
-d
299
-dB
130i -07
Grattis, fin hoj det där.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Grattis till nyförvärvet!
Jodå, jag har några tvåhjulingar också......

Du är väl med på det "tvåhjuliga" BMW-forumet?
Länk
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Jonas

Grattis, det är nog ett gäng här på AP som även kör hoj.
Jag t.ex. har en K1200s -05 och en Ducati 900
(Sålde faktiskt Aprilia RSV:n idag!)

BMW håler hög klass även på sina Mc, helt klart.
-d
299
-dB
130i -07
Fast känns som BMW bildivision har liten annan målgrupp än dito mc.

Själv kör jag Yamaha r6, bästa chassit i klassen, rinner igenom kurvorna. Påminner lite om BMW-bilar.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Lyfter tråden lite. Har nu kört min S1000R en sommar. Satan i gatan vad den går! Problemet är att jag tappat bilintresset helt. Finns det något man måste vara mer närvarande på än en motorcykel? Sen att man rostar typ alla bilar som finns är ju en bonus :D

Fler inbitna Autopowerfans som kör Sport/naket här?

BMW-klubben känns lite touring-Roffe... Dom har inte ens en egen forumdel för S1000R :/
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag kör också BMW mc och har gjort så i några år. f650gs, r1200gs och f800gs.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Pendlar på C600Sport och F800ST. Vansinnigt skönt på hösten med rumpvärme och värmehandtag. Gubbigt ja visst men annat funkar inte om man inte bara tänkt åka i fint väder sommartid.

-------
//Lövet
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
"Touring-Roffe"?? Jovars, nog finns det många i BMW MC-klubben som ägnar sig åt touring, till exempel jag själv - touringresor som t ex kan innefatta ett tjugotal alp-pass över 2.000 m, en del på grusvägar anlagda under första världskriget....
Och vi är rätt många (flera hundra som jag känner till), som ägnar oss åt tämligen tuff körning "off-asfalt" - så långt lagen tillåter.
Många är också entusiastiska ban-åkare, t ex klubbordföranden som också är SMC-instruktör (AI = Avancerad Instruktör) - det ordnas massor med bankörning i klubbens regi, ofta i samarbete med SMC!
Så nog åks det sporthoj, allt! Att det inte finns en Forum-avdelning för S1000RR, beror nog dessvärre på att det inte är så många S1000RR-ägare som skriver på Forumet; att råda bot på det är enkelt - börja skriva! Intresset finns garanterat, men ingen har tagit det initiativ som behövs. (Har noterat att de flesta verkar "hänga" på sporthoj.com och på SMC:s Forum.)

Har några BMW-hojar som jag alternerar att köra, beroende på typ av körning - en R1200GS -13 för långturer på hyfsat bra vägar, en F800GS -12 för grusäventyr, en G450X för enduro-åka och en R26 -59 för nostalgiturer hemikring.
Så står det en K100 -84 i vedboden i väntan på att göras iordning, och i garaget en F650GS -08 som hustrun kör.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Haha visste att det skulle provocera lite ;)

Men till saken är att BMW-klubben inte riktar in sig på alla målgrupper. Jag har full förståelse för att det finns ett stort intresse för grus och touring men väldigt lite för den yngre skaran (nåja är själv 30+). Klart att de som kör sport/naket väljer sporthoj istället. Där presenteras de senaste nyheterna innan en modell ens kommit ut. Lite synd faktiskt att det inte finns en officiell tråd om S1000R när det skapas sidor enkom för denna på utländska sidor innan modell ens har släppts.

Samtidigt kan jag tycka det är lite tråkigt att Autopower inte har en allmän MC-tråd som omfattar alla BMW-modeller. Hade varit kul att läsa säkert även för de som inte kör MC ännu.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jadu Heltsonika - det är faktisk ett bekymmer, som BMW MC-klubben kämpar hårt att komma tillrätta med, att de yngre lyser med sin frånvaro.
Nu sätter jag inte likhetstecken mellan yngre MC-förare och sjukt snabba sporthojar, även om det såklart är fler "ungdomar" bland sporthojsförarna än bland touring-förarna. Dilemmat är väl, att det ena ger det andra - med aktiviteter som inte lockar unga hojåkare, får man ingen tillströmning av ungdomar i leden - och därmed finns inget underlag att ordna aktiviteter som tilltalar yngre förare.
En annan faktor är, att det finns relativt få som är födda efter 1957 (56-åringar och yngre i år), som har A-behörighet på sitt körkort. Fram till 31/12 1975 fick man A-behörighet "på köpet" med bilkörkortet, men det togs bort och från och med 1976 behövs separat förarprov. Ännu värre blir det av, att det är rejält dyrt och besvärligt att ta MC-kort idag - man får räkna med en kostnad på 20-40 KSEK! Det finns helt enkelt inte särskilt många yngre som har MC-körkort.
Fast jag tror mest det är en vanföreställning, som gör att yngre inte lockas till BMW MC-klubben - om ungdomarna visste vad vi "gubbar" (och gummor, för den delen!) sysslar med på två hjul ibland, skulle nog "gubbstämpeln" tvättas bort illa kvickt!
(Jag har t ex två hyfsat närstående exempel på 70-åringar, som fräser runt till landets racerbanor på nyinköpta BMW S1000R - dom gubbarna är inte lätta att köra ifrån!)

iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Pendlar de stackars 10 kilometrarna med nya BMW R nineT. Bra drag.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Gunnare: Jag tvivlar inte en sekund på att det finns äldre män och kvinnor som kan köra fort men att det inte finns ungdomar med Mc-kort bara för att det är dyrt eller för att det inte ingick i bilkörkortet håller inte som argument. Det är t.ex. sporthoj ett levande exempel på.

R NineT nämns inte heller hos BMW-klubben... Lite nytt som handlar om BMW's hojar hade inte skadat. Reportage/tester/uppdateringar från BMW, recalls etc... Nu får man leta efter det i Bike, Sporthoj eller något annat forum/media. Känns som det finns lite att arbeta på bara.

Min allmänna uppfattning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
RNineT var dock en av huvudartiklarna i medlemstidningen förra numret. I övrigt en rätt trött tidning mycket riktigt.

Angående körkort så tog jag 6st lektioner totalt och då hade jag bara kört moped innan för massa år sedan. Att det skulle behöva kosta 25-40k låter lite väl dystopiskt.

-------
//Lövet
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Jag tog lätt mc kort 1985 och iom det så har jag fullt A idag. Det var rätt många som tog just lätt mc av mina kompisar runt denna tid, innan de ändrade reglerna.
Kör en Aprilia Pegaso 650 -96 (nästan lika som BMW f650 :) )

Grattis Jonas till en mycket fin MC!!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag tog körkort för 125:a 1984. Övningskörde privat med farsan och körde sedan upp utan att ta någon lektion.
Har för mig att det bara kostade några hundringar för lämplighetsintyg, teoriprov och körprov :)
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Fler som kör sport finns det! Ingen tysk dock, utan en CBR1000RR...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Heltsonika,
statistiken talar sitt tydliga språk - runt 2/3 av alla som har A-behörighet på körkortet är födda 1957 eller tidigare, och snittlåldern bland MC-ägare ligger på 53(!) år.
Länk
Det ÄR få ungdomar som har MC-körkort - och en bidragande orsak är, at det är förfärligt dyrt både att ta MC-kort, och, om man är ung och/eller bor i en större stad, att äga en MC (försäkringspremien brukar avskräcka).
Länk
Länk

För övrigt - innehållet på BMW MC-klubbens hemsida (och till stor del i klubbtidningen) skapas av medlemmar. Uppenbarligen är det få som skriver om S1000RR och R nineT - jag är dock helt säker på, att sådana bidrag är välkomna om du skulle känna för att skriva!

Min poäng är, att en ideell förening är vad medlemmarna tillsammans gör den till - det är ingen affärsverksamhet, där "marknadens" önskemål styr utbudet.
Och tro mig - det som står allra högst upp på agendan, är att locka fler yngre att köra hoj, och att få dessa som medlemmar i klubben!

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kul att se fler som kör här på Autopower oavsett om det är tyskt eller något annat! :)

Personligen tycker jag fler borde prova även om det kan kosta lite mer idag än för 20 år sedan. Samtidigt har utbildningen gått framåt och jag anser att det är värt merkostnaden om man ser till den utbildning man verkligen får. Att kunna slå på en tvärnit i 70-90 eller 200 ser jag som en självklarhet liksom manövertest och rätt placering på vägen.

Jag skriver gärna något för BMW-klubben eller Autopower och om någon fler här från Sthlm är på ställer jag gärna upp och skriver ihop.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.