|
|
|
|---|---|
|
Detta gäler alltså en bmw 328i e46 -99 Har problem med att ibland så tänds EML lampan och DSC bilen går knappt att köra! Så fort jag gasar så dör den nästan, kopplar jag och gasar så låter det som om den inte går på alla cylindrar.. om man låter bilen stå en stund så funkar den igen.. har även märkt att den ibland tugar ngt varv extra på startmotorn när man ska ha igång den och att ibland när man gasar så är den orkelös på låga varav! men Oftast så går bilen jätte bra! saker som e bytt tändspolar tändstift luftmassemätare lamdasond 2st innan grenrör men problemet kvarstår! är jätte tacksam för hjälp! | |
|
Kan nästan säga till 100% att det är ditt gasspjällshus som är kass. Hade samma problem och kunde inte varva över 2500 varv när EML lampan lös. Felsökte bilen och det kom inte upp något. Tog med mig datan och så fort den började lysa. Felsökte den och då visade den Gasspjällshuset. I samma veva fick jag byta magnet ventilen på insugssidan som också visade sig. Magnet ventil kostar 1050:- på Bmw. Skulle du vilja chansa på den, så har jag begagnad hemma som fungerar som du kan få köpa till billig peng. Gasspjällshus kan jag fixa om du har svårt att ordna själv. Har för mig att du också har gas vajer på din. Elektriskt gasspjäll kom först 00, men du får dubbelkolla på din. Hör av dig om du vill. niklasrydberg@bahnhof.se |
|
| Felsök genom att ta ut felkoderna som finns. Det är billigare än att byta massa delar i blindo. | |
|
Tack för alla svar! finns det någon guide på hur man plockar bort gas spjället tänkte testa att rengöra det först! |
|
|
Tror inte det, men plocka av alla delarna till insuget. De svarta slang bitarna lmm osv. Det under lättar att komma åt om du plockar av den svarta rektangulära lådan som sitter med 2 torx på insuget. Står still vad den heter. Sen är det den lilla plast lådan där alla el kontakter går in som ska lossas. En 10 bult där. Sedan sitter gasspjällshuset med 4 stycken 10 bultar. Lossa kontakten till gasspjället. Gasvajern kan du ta av när du fått av gas huset. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med att göra rent anslutningskontakten till trottlehuset med trycklyft och elektronikspray, den är dåligt tätat på M52TU -99-00 och blir fullt med damm och ärg vilket ger dessa fenomen. Det har byts en hel del trottelhus i onödan enbart för denna dåliga kontakt, kablaget går mellan DME och trottelhuset. Det har senare kommit ett uppgraderat kablage med bättre tätning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Okej så jag måste alltså demontera hela insuget för att komma åt spjälhuset? | |
|
Nej inte själv insuget. Bara slangarna till det. Ska visa på en bild via realoem. Kommer strax. |
|
|
Detta ska av. Länk |
|
|
Det som är svårt/jobbigt ibland är nummer 4 och 6 när de riktat slangklämman åt något håll så du inte kommer åt att lossa dem uppifrån. Länk På denna bilden är det nummer 6 (Justerenheten) som jag nämde sitter med 2 torx. Underlättar om du tar bort den också. Länk Sen är det den lilla eldosan där alla kablar går in. Sitter med 2 stycken 10 muttrar. En på gasspjällshuset och en är fäst till vänster. |
|
|
Följer gärna denna tråden , sliter med samma problem. Märkte det i lördags och rengjorde det mesta på söndag och allt var frid och fröjd tills jag var på väg hem ifrån jobbet idag. Står nu på parkeringen och sammlar dam i några dagar för jag får tid att göra nått igen :-( |
|
| Tack så jätte mkt för bilderna och tipen ska åka till skroten idag å se om dom har ngt spjällhus :D | |
|
Hade nere spjällhuset idag fan vilket jobb å komma åt! rengjorde allt noga i spjällhuset med brake clean då det var rätt sotit och rengjode även kontakterna med crc elektronic protect, lampan har inte tänds än men tycker bilen känns orkelös på låga varv imellan åt så jag antar att det inte lösta problemet ;/ hasso med trottelhus menar du spjällhus va? |
|
|
Efter 3 nedplockningar och rengöringar av alla kontakter mm efter att haft felkod P0220 , P0120 och kamaxel givare bank 1.. Motorlampa , EML ,ABS och Automatlådelampan tänt. Bilen gick hyfsad på tomgång men med minsta lilla gas så blev det värre och full gas så dog den nästan. Efter en stund på tomgång så kom varningslampan för automatlådan upp :-( Lämnade in bilen för felsökning på torsdag eftermiddag och på torsdag kväll ringer telefonen. Alla parametrar och kontakter spjälhus mm ser bra ut men det har krypit inn fukt i databoxen som sitter under höger kupefilter så den såg inte så bra ut med ärjade lödningar mm. Fick tillbaka idag efter reparation av styrboxen och ordnat kabelhärvan så det inte skulle komma in fukt på närmaste tid till en kostnad av 2500kr :-) Gissa om jag är överlycklig ? |
|
| Jag har haft liknande problem med att motorlampa, EML och antisladden har börjat lysa. Har sedan slocknat och börjat lysa lite då och då. Så idag rengjorde jag alla kontakter och tror det blev bättre. Men det var rätt jobbigt att komma åt kontakten till gasspjället utan att ha loss själva spjället, men det gick till slut. För viss är det en rund kontakt med en pil på som man skruvar av? Det tog ca 2 timmar för mig att göra allt. Det jobbiga är att man måste stå hukad under huven hela tiden, fick ganska ont i kroppen :) | |
|
Jag bytte några slangar till vevhusventilationen på min 523 Touring -99 idag. Fick då riva bort gasspjällhuset mm för att komma åt. När jag startade bilen hade jag glömt att ansluta LMM kontakten. Bilen gick i nödläge och jag får felkod P 0220. Jag har anslutit kabeln till LMM och provat att ta bort koden P0220 men bilen är kvar i nödläge och går som en kratta. -Kan jag inte kvittera bort koden P0220 med en EML 327 / Torque eller har jag lyckats förstöra gasspjällhuset alt fått kabelbrott i den kabeln/kontakten och det är därför jag har koden P0220? -Någon som har erfarenhet av detta? |
|
| Lars-Eric: Jo man kan kvittera bort koden med EML 327. Om du inte kan det så är det något som är fel. Jag skulle prova att göra ren kontakten till spjällhuset som beskrivits här i tråden. | |
|
Lars-Eric kolla på databoxen som ligger under luftfiltret på höger sida i motorrummet så du inte fått in fukt så som jag hade fått i min så det börjat ärga ... Som sagt samma problem som jag med att bilen går som en kratta ... Jag fick löst mitt billigt med hjälp av en datakunnig som fixade min box med lite omlödning mm för 2500:- En begagnat på skroten skulle gå på samma utan frakt och inte säker på om man skulle behöva åka till BMW för att få den kodat till bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.