|
|
|
|---|---|
|
Hej kära forummedlemmar. Jag är nybliven ägare till en 320i touring från 2001. Mycket trevligt, men vad vore ett nytt bilägande utan problem? Tråkigt nog blir mitt första inlägg just om detta problem. För det mesta funkar bilen som man vill, men ibland inträffar detta: I med nyckeln, vrider, alla lampor lyser som de ska, fläkten går igång etc, men inte ett ljud, och inte en rörelse från startmotorn! Vid ett tillfälle gick den igång på andra försöket, andra gånger efter några timmars paus. Testade med startkablar idag då den inte gick igång, men utan resultat. Har mätt spänningen och allt ser ut som det ska. Fem minuter senare startar den precis som vanligt utan hjälp. En märklig grej hände när jag kom tillbaka efter en liten runda. När jag stängde av bilen åkte samtliga rutor ner i bott. Jag slog på tändningen igen och hissade upp dem. Sen när jag skulle låsa tog det ett par försök innan bilen reagerade på min knapptryckning, vilket inte hänt tidigare. Min sambos kunnige bror ska hjälpa till med ytterligare felsökning, hans bästa gissning i nuläget är att det kan vara strul med nyckeln. Kan ni hjälpa mig? Någon som känner igen sig? Tack på förhand, och hej så länge :) | |
|
Jag har en 320 touring så här gjorde jag! Koppla loss kabeln som går till tanklocksluckans motor. Det är en blå och en vit kabel som betjänar öppning och stängning, den jordas i karossen. Jag klippte helt sonika av kablarna och isolerade dessa innan jag demonterade motorn för den sitter svårt till, man måste ta bort bakrutespolbehållaren m.m. Testa detta: Om det är överslag till jord sjunker spänningen i skyddsmodulen så allt påverkas. |
|
|
Tack för svaret! Ursäkta min dåliga kunskap. Men om jag fattat rätt så kan det alltså hjälpa att demontera motorn som styr tanklockluckan? Eller åtminstone kolla så den jordar ordentligt. Det kan vara värt ett försök men känns bortom mina färdigheter, ska dryfta med den kunnige storebrodern! |
|
|
Förhoppningsvis var lösningen så enkel som att jag bytte nyckel. Vid köpet fick vi med två originalnycklar, varav en skulle "vara lite dålig". Gissningsvis förväxlade säljaren de två nycklarna, och det "dåliga" är att nyckeln ibland misslyckas med att övertyga bilen om att driva startmotorn. Häromdagen, när den vägrade starta, testade vi andra nyckeln och sen dess har det inte varit några problem. Hoppas det förblir så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.