AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.068

Dålig kvalite på E36-fjädrar? Bytta 3 ggr på 12år - alternativ?

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Bytte till sommardäck idag på cabben (325 E36 med M-chassie från fabrik) och konstaterade att tyvärr var en fjäder av, cirka 1,5 varv från botten.
Har råkat ut för samma sak två gånger tidigare och har då bytt båda bakfjädrarna hos BMW. har fjädrar med 3 gröna prickar på.
Men ska man behöva byta med 3-4 års mellanrum. Det var cirka två varv upp som de gått av och har för mig att det var ungeför där förra gången också - det är alltså inte rost "nere i skålen" - två varv upp känns som att där sitter fjädern i luften.

Är de så kass kvalitet - är det mycket stänk och sprut på fjädrarna?

Finns alternativa fjädrar som behåller M-känsla men som är mindre rostbenägna?

Tror tyvärr det är mer än två år sedan sist så jag kan nog inte reklamera.

Är fjädrarna symetriska eller kan man sätta dem upp och ner av misstag?
Nu är det ju BMWverkstad som monterat så de borde ju sitta rätt.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Låter konstigt, jag har en 325 coupe från -94 och den har gått 27.000. Inte sett eller hört att fjädrarna brukar gå
Oftast går de på Touring modellerna, men det sker även på de andra.

Har du köpt och betalat dyrt på Bmw firma för vanliga original fjädrar hade jag åkt dit och förklarat det som du även nämner här och se vad de säger om att hjälpa till med nya.

De säger även att Touring ska ha förstärkta fjädrar, men bara strunt prat. Är inget mer speciellt med dem mer än priset.

Själv tror jag på ägg formationen som är en svag länk. Oftast bryts de där avsmalnaden går ut till större formation.

Jag hade antingen köpt Biltemas som fungerat hur bra som helst på brorsans Touring. Sitter där fortfarande efter 3 år och c:a 11000 mil.

Alternativt prata med Jspec i Karlstad. Be dem kontakta BC Racing och tillverka fjädrar till dig som är 4 kg starkare. Kostar 500:- styck och c:a 1100:- hemma i lådan. De är definitivt bättre än så kallade M Chassi osv.

Finns annan billig lösning också och det är att ta bakfjädrar från Mercedez 190 modellen som är helt raka. Inte ägg formationen. De är även betydligt starkare. Behövs liten modifikations bricka nertill för att förminska hålet på fjädern som ska sitta över styr tappen på bilen. Tror bara inte att du är intresserad utav sådan mekande med din bil.

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ang touringfjädrar så finns väl förstärkta/styvare fjädrar för bilar med drag. Jag har ju eftermonterat drag på min e46 touring men fjäderbyte tyckte jag inte var värt pengarna ännu då jag oftast inte kör tyngre saker än cykelställ på kroken och två ggr per år drar jag båten 2 km på släp.
Men då fjädrarna går av så blir det krok-fjädrar.

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jaha, då har cabben nya fjädrar igen men tänkte jag skulle vara lite ekonomisk och bad dem spara den hela fjädern de plockat av - nay fjädrar säljs nämligen i par och skulle en till gå av så hade jag ju haft en i reserv då.
Men när jag hämtar bilen så är även den som var hel då jag växlade till sommardäck förra helgen trasig. Frågade om den gått av vid demontering men nix- den var av då de började.
Vet inte om andra fjädern fått högre belastning när första saknade ett varv.
Således har jag nu två hela bakfjädrar monterade, två trasiga i garaget - båda har gått av drygt ett varv nerifrån (sned brottyta) och de får väl gå till metalåtervinning - inget att spara.
Vad kan man göra för att få dem att hålla längre?
Något mer än att spola bort salt och grus?
Lugn kurvtagning alltid roar mig måttligt - det är ju inte därför jag kör BMW :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.