|
|
|
|---|---|
|
Tja! Skall man byta bakaxel olja på en e39 525 2003??? Bilen har gått20000 mil,det ä ju lifetime olja i? Iså fall vilken olja,märke,mycket | |
|
Det är aldrig fel att byta gammal olja! Oljan som BMW rekommenderar är: Castrol SAF-XO 75W-90, som numer har bytt namn till Castrol Syntrax Long Life 75W-90 Men de flesta syntetiska hypoidoljorna med motsvarande viskositet lär fungera lika bra. Brukar vara drygt en liter i bakaxeln (typ 1,1 till 1,2 liter), så du åker nog på att köpa två flaskor om du inte kan köpa den på "lösvikt" hos någon. Glöm inte att köpa två brickor till pluggarna i bakaxeln, BMW använder alu-brickor men jag föredrar koppar. Lossa alltid påfyllningpluggen först så den inte har fastnat, innan du lossar avtappningen - om du lossar avtappningspluggen och inte får loss påfyllningspluggen är det lite "trist läge"! Du behöver någon form av pump för att pumpa i den nya oljan, för det finns inte utrymme att fylla direkt från flaskan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bitema har billig pump o prisvärd. | |
|
På castrols hemsida står det att jag ska ha 75w-140??? Brukar man byta olja på Denna modelen?? Jag har hört att någon axel har börjat tjuta efter detta? |
|
| Castrol Limited Slip 75W-140 funkar utmärkt. | |
|
Eftersom du inte har diffbroms, behöver du inte 75W140 LS-olja. 75W90 är det i bilar utan diffbroms. Iofs går det att använda LS-olja i bakaxel utan broms, men det är onödigt och ger lite mer effektförluster i bakaxeln. De flesta byter säkert inte, men det är inte fel som sagt. Min bakaxeln blev tyst efter oljebyte. Innan var det ett svagt "BMW-vinande". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag hade inte hällt i nån svindyr longlifeolja i en vanlig obromsad diff. Inte ens syntetisk. | |
|
Japmax: Varför inte syntetisk? De (normalt sett) överlägsna vinteregenskaperna lär definitivt öka livslängden. Jag kör Castrol Syntrax limited slip 75W-140 (tidigare SAF-XJ) men så har jag diffbroms också. Snart 23 år och inga oljud än. Byter den enligt intervallerna som man gjorde på E34 och det kan knappast skada på nyare modeller, att göra samma. 75W-90 borde ha sämre filmstyrka när det blir riktigt varmt, allt annat lika, men är väl vad man brukar använda i de "vanliga" axlarna. |
|
| Vad är intervallerna? | |
|
Jag får väll testa 75w-140 även om jag inte har diff,tack för alla svar mvh bmwflink |
|
|
Är det någon som vet storleken på brickorna till pluggarna och Vilken storlek de är på skruvarna bak?? |
|
|
Jag har iofs en E46 men på min bil (03) var det en integrerad (vulkad) packning av fin kvalitet i pluggen = Inget behov av packningsbyte. Även med bulten på plats kan man se att traditionell packningsbricka saknas. Värt att kontrollera. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.