AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.329

Ang skakningar på ratten..

to
11
tony86
BMW M3 E93 -08
Hej har en Bmw M3 e93 och när jag kör i över 120km/h så börjar ratten och skaka. Sen är det så att fälgarna var kantstötta och fälgfixarna gjorde sitt o fick de i ny skick.. Har d med att fälgarna varit på lagning att ratten skakar?? Är tacksam för hjälp!! Med vänlig hälsning, Tony
Steg 1 - Balansera samtliga hjul hos ett proffs!
Steg 2 - Kolla så att bromsskivorna inte har slagit (skeva) sig (om balansering inte hjälper).
zcooter
passa även på att göra en framvagns justering
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Skivorna borde inte få ratten o skaka när man inte bromsar, har det inte skakat tidigare så är risken att det är fälgarna som är i obalans, men lämna in på balansering.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Har du köpt bilen av en någorlunda seriös handlare så åtgärdar DEM bilen så att obalansen försvinner.

Funderar på det du skriver att fälgarna varit på lagning, vad har du för fälgar?
to
11
tony86
BMW M3 E93 -08
Peddan jag har original M3 fälgar 19 tums. Och de e seriösa bilhandlare, har köpt flera bilar hos de o de är mkt mkt bra !
Hade riktigt kraftiga skakningar i ratten på min 530 (även när jag INTE bromsade). Försvann när jag bytte bromsar. Så JA, det kan visst påverka.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Tony: Jag trodde knappt att det gick att laga M3:ans 19 tums originalfälg 220 då den ju är smidd och polerad...

Men fälgfixarna kanske kan:-)

Jag hade tagit kontakt med handlaren och eftersom dem är så bra så ordnar dem det förhoppningsvis kostnadsfritt.
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
peddan: dom går att laga, MEN, dom MÅSTE lackas och blir därmed mörkare än orginal

kan förklara varför man ibland ser en o annan t.ex e46m3 med mörka fälgar, dom e lagade kanske :)

jag fick detta förklarat av fälgfixarna för ett par veckor sedan, tänkte själv fixa mina men ja vill inte ha löackade fälgar utan jag vill ha polerade orginal= hitta skitfina begagnade=svårt :)
to
11
tony86
BMW M3 E93 -08
Så då kan d vara från bromsar till obalanserade fälgar??
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
När min 328:a hade lite frossa i ratten var det 4-hjulsinställning och bussningar som gällde. Tror däcken var slut med..
to
11
tony86
BMW M3 E93 -08
Jag har ringt till de jag köpt bilen av och ska ditt nu på tisdag vad är det jag kan säga till de ang detta? Bromsarna? Fälgarna? Bussningar? Hjulinställning? Obalans?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Säg ungefär:
-"Det verkar som om bilen jag köpte av er skakar i ratten när man kör den. Jag skulle vilja att ni åtgärdade felet så fort som möjlig. Visst provkör ni bilarna ni lagat upp till motorvägsfart när ni lagat dem? Det är så tråkigt att behöva komma tillbaka med samma fel två gånger..."

M.ao. Låt verkstaden hitta felet. Ta ngn form av kvitto/fakturaunderlag på lagningen när den är klar, bra att spara om felet kommer tillbaka.

Bli orolig om firman/verkstaden säger:

-"Duvet de ska skaka lite, kompis"
-"Såja. Det var bara för lite luft i ena däcket"
-"Meken säger att den enda bilen med bättre väghållning han kört är den Ferarri F40 han fick provsitta under IV-programmet på Nackagymnasiets klassresa till Stuttgart 1990"

Lycka till!

to
11
tony86
BMW M3 E93 -08
Okej tack så mkt Profossen! Och tack till alla andra som hjälpt mig.. Uppskattar d som fan!! Mvh: tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.