AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.039

Blev stoppad av Polisen vid drifting

Sida 1 av 2
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
På vägen hem från jobb idag så hittade jag en liten fin parkeringsplats i Kävlinge. Regnade lite smått så jag tänkte att jag skulle testa och drifta lite:) Inga problem med 507hk! I närhet av parkeringsplatsen så finns det en större väg en bit bort, en parkeringsplats och en bensinmack. Sen fanns det även ett större företagshus. Efter några varv stannade jag och kollade däcken. Då kör en mindre bil fram typ hyndai eller liknande och ställer sig framför mig. Tänkte vad fan vill han. Han frågade vad jag håller på med? Jag säger att jag testar bilen. Han säger att han är polis. Han vill ge böter, jag säger att jag inte gjort något fel och att jag inte stört någon. Han säger att huset som ligger precis invid är polishuset!Kollar på huset och det står stort och tydligt "POLISEN". Opps inte så smart. Vi skiljs åt men han säger att han kommer skicka boten hem till mig. Jag säger att vi ses i rätten, han säger att han ser fram emot 3 timmars övertid när vi ses i rättegången. Vi önskar varandra trevlig helg!

Mvh. Richard
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Vad ska vi diskutera? Det är väl ditt eget fel att du valt att drifta utanför polishuset?
PERSONLIGEN, så är det bland det värsta jag vet när "dårar" far runt med skrikande däck och vrålande motorer PÅ ALLMÄN VÄG - därför att det är så JÄVLA respektlöst störande...

:)

På bana skulle jag inte säga något.

Du fick en tillsägelse, men personligen tror jag inte det kommer leda längre. Inte om polisen inte har en inspelning eller andra vittnen som kan styrka sin version.

Men fasen, simma lugnt : drifta med en så fin bil på en sketen parkeringsplats / industriområde? Hmmmmm ... :)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Om han var ensam och ur tjänst så skulle jag vilja se hur han lägger fram bevisen på att lagen är bruten? Något i stil med "jag tycker att..."? Sen är det väl alltid så att en polismans ord i rätten väger rätt tungt men detta låter snarare som en tillsägelse.
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Jag åkte fast för fortkörning för ca 15 år sedan. En polis som inte var i tjänst följde efter mig hem och ville bötfälla mig hemma på parkeringen,men jag vägrade givetvis och sa att han kan dra det till domstol om han ville. Och det gjorde han,och det var inte smart alls av mig. Åkte på att betala hela klabbet med motiveringen: "Finns ingen anledning att betvivla en polismans ord".
Så det lönar sig inte alltid att tjafsa emot =)

Fingerspitzgefühl.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jago: Varför tjafsa emot om man vet att man själv gjort fel?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ojdå, hur mycket skulle du få i böter? Vad kallas en sådan överträdelse tros?

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Naikon: absolut mitt eget fel!
Lasse: bilen är till för att användas och kommer få bränna mycket däck;)
Han sa att det blir nog 1000kr. Själv tror jag att det läggs ner men om det blir rättegång så kommer rätten få bevisa vad och vem jag har stört.

Hur säkert är det att köra omkring med en 500hk stark bil och inte kunna hantera den? För mig är det lika naturligt att testa den på en avskild parkeringsplats sommartid som vintertid när den första snön lagt sig. Anser inte att jag gjort något som helst fel! Böterna bryr jag mig inte om.

Mvh. Richard
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visade han polisleg.?

Om inte kan ju vem som helst utge sig för att vara polis...

Lämpligheten att sladda runt på en parkeringsplats kommenterar jag inte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag finner historien underhållande i.a.f. och det är klart att du ska använda kusarna ;)
fredde 7
richo:Ta ut bilen på en trevlig långfärd istället...Drifta utanför grishuset kan
väl grabbarna med epatraktorer göra.

Var rädd om bilen...sista M bilen med V10 kanske;)
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Precis, var han ens polis? :)
Du kan bortse från detta.
Om han varit polis så hade han skrivit ut böter på plats och om han inte kunnat det så hade han ringt en bil som kommer.

Men du tycker inte att det är lite skallskadat att leka med bilen som en tonåring utanför polishuset?

Hursomhelst det är inte olagligt att stå och kolla sina däck utanför polishuset.
Du kan somna om.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Han visade polisleg.

Hela poängen var ju faktskt att jag inte hade en aning om att det var utanför polishuset:) Jag tycker själv storyn är lite underhållande, därför som jag delar med mig av den.

Om man ska drifta eller inte med sin bil får nog bli en separat tråd, verkar finnas en hel del delade meningar om detta. Själv kör jag gärna en långtur med bilen i lugnt eller snabbt tempo, medans en annan dag så kan det bli lite lek. Enligt mig är det M5ans paradgren att klara av alla situationer, och det gör den med bravur.

Mvh. Richard
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
burna stillastående => max böter för störande av den "allmänna ordningen" , Trafikförodningen.

burna rullandes => Vårdslöshet i trafik => böter / indraget KK.

Dock är det ju omständigheter.
P-plats vs Segelstorgs rondellen under rusnings trafik.
Det grov Vårdslöshet .

och kr/meter är en skröna.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Man borde få rabatt för "upprätthållande av den allmänna trivselfaktorn" tycker jag. Dock vill jag INTE att någon burnar eller driftar inom 100 m från min parkerade bil eftersom det flyger småsten överallt.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Haha! Bra där marin849... :)

Richard har ju erkänt att han gjort fel men ändå vill delge en liten berättelse från verkligheten som dessutom är rätt så underhållande. Det tyder väl snarare på en god egenskap?

Att drifta och föra oväsen på allmän väg är rena dumheter enligt min mening, men samtidigt måste det finnas lite utrymme för felaktigt beteende i ett samhälle - det är alltid lätt att vara paragrafryttare på internet.

----
BMW CS #6212
ok då var han polis ändå.
Men blir förvånad om du får hem en böter bara sådär.
Om du gör det så behöver du inte skriva under den.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Men å andra sidan så skedde det hela (troligen) på den numera nedlagda SCANs personalparkering och den används inte längre så kan man kanske kan kalla det icke allmän väg.
Parkeringen är inte skyltat som att den är allmän.

Oavsett om du driftade där så finns det ingen risk för andra trafikanter annat än kävlingekepsarna med övertrimmade riskokare som brukar vara där ibland när de inte orkar åka till lödde eler svågertorp.

Antar att du inte bor i Kävlinge då alla vet var det "nya" polishuset ligger :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

no
163
novaland
520iA Touring -10
Jag förstår inte varför folk ska moppsa upp sig. När nu personen (polisen) i fråga inte bad om ett medgivande eller underskrift eller liknande, så är det kanske lite dumt att säga att man ses i rätten. Om jag vore polisen så skulle jag helt plötsligt istället för att skita i det, göra allt i min makt för att sätta dit richo.

Kan ju t.ex. själv komma ihåg när jag vart stoppad för en rödljuskörning i New York och vart stoppad.
- "You passed a red light."
- "No, I didn't!"
- "Yes you did."
- "No, I DIDN'T!!"
- "Yes, you did!"
- "NO..ehhm.. ok, so what if i did, what happens then?"

jag insåg att det var nog inte så bra att ställa till en scen, utan lungt och sansat gjorde det polisen bad om.. slutade med att jag slapp bötern helt.

Om man nu vill överklaga och bråka, så gör man det bäst när man inte har varskott konstapeln om att man ska vara en "bråkstake". I bästa fall har konstapeln inte skrivit ner några minnesanteckningar och liknande, utan vid en eventuell rättegång så vinner man själv för att man har övertaget.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Hahaha utanför polisen!!

Mvh BMWCS 09027

"Betänk vad du säger, när och till vem."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.