|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilka typiska fel och brister ska jag leta efter? Har hyfsad koll på e39 men inte e38 tyvärr. Bmw 4-ever | |
|
Kollat begagnatguiden här brevid?. 628csi |
|
| Samma problem med e38 som e39. Rost i kanterna på huv, dörrar, skärmar och baklucka skall man alltid kolla efter. | |
|
Ok. Tack! Bmw 4-ever |
|
|
E38:an är en relativt tung bil. Kolla därför skivor, hjulupphängningar och annat extra noga. Rosten brukar komma först i bakluckans nederkant. Är luckan fräsch så är chansen god att resten av bilen också är ok. Lycka till med köpet, en fin E38:a är en underbar bil. |
|
|
Har varit och tittat på bilen nu. Den skulle vara i kanonskick och utan rost enligt ägaren. Kom dit och börjar titta på bakluckan, rost längs hela kanten. Dörrar, rost i alla dörrar. Startar motorn och hör diverse oljud. Surt när man tar sig tid en lördag och möts av ett vrak! :( Bmw 4-ever |
|
| Det är nog tyvärr så med de flesta E38:or numera. Störst chans att hitta en rostfri bil är att hitta nåt som ej körts på svenska vintrar eller som gått i saltfritt vinterklimat. | |
|
Är det verkligen så att de flesta e38 or är drabbade av rost? Ska man satsa på en e65 istället? Tycker dock e38 är lite coolare! Bmw 4-ever |
|
|
Det är nog tyvärr så att många E38:or vid det här laget är drabbade av rost. De nyaste som finns börjar ju bli 12-13 år gamla. Efter att ha ägt flera 7-seriebilar kan jag nog tycka att E65:an är en bättre bil på många sätt. Även bland dessa finns det dock väldigt många lik och en noggrann koll av ett tänkt objekt är ett måste. |
|
|
Okej! Varför anser du att e65 är en bättre bil? Och om man ska titta på en sådan vilken rekommenderar du? Bmw 4-ever |
|
|
Råkade ut för samma problem som TS när jag skulle inhandla e38 740 för 3 årsen, åkte 25 mil tur och retur, pengarna i fickan osv. Bilen var ett lik, killen som skulle sälja sa att den var i kanonskick allt fungerade osv, bilderna var gamla då bilen var fräsch som han annonserat med. Vart något förbannad i bilen på väg hem vill jag lova. mvh |
|
|
ullebull: det jag avsåg är att E65:an är en modernare och nyare bil med allt vad det innebär. Rent kvalitetsmässigt upplever jag dock ingen större skillnad mellan modellserierna. Själv har jag hela tiden haft tillgång till andra bruksbilar och har därav kunnat frossa i V12:or. Som bruksbil hade jag nog föredragit en mindre maskin men för nöjeskörning är tolvorna helt outstanding. Jag har många gånger fått höra att det är ekonomiskt vansinne men jag har hittills varit helt befriad ifrån problem. Skillnaden i bränsleförbrukning vågar jag också påstå vara försumbar. Den 735 E65 jag en gång hade, upplevde jag dra lika mycket bränsle som en 760 och likadant var det mellan E38 740 och 750. Det förefaller dessutom vara lite lättare att hitta V12:or i ompysslat skick. Kanske finns det fler bilnördar bland tolvorna?? |
|
|
Man får väl räkna med att e38 modellerna har blivit till åren nu, och det är svårt att hitta ett perfekt objekt. Hur man upplever skicket på en bil är väldigt olika. I och med att åldern stiger blir toleransen högre på defekter osv, man får helt enkelt förstå att alla inte är entusiaster och hur man ser på en bils skick upplevs olika... Ska man hitta en fin e38 får man nog räkna med att åka o titta på ett antal kanske många om man är petig... E65 är ju en nyare konstruktion och de äldsta modellerna är nyare än de senaste e38orna så det bör ju vara enklare att hitta en fin e65a, även om det finns lik även av dessa... // Johan |
|
|
Det man är lite skraj för är väl om något rasar. Vad är det värsta som kan hända? Växelåderas kanske? Bmw 4-ever |
|
|
Jag skulle först köpa en E38 när jag köpte min E65, men efter att ha tittat på ett par rostfria E38 och insåg att det inte finns något sådant tröttnade jag och köpte en E65 istället som i princip inte rostar alls. Bilen vart lite dyrare och lite fulare, men det vart bra ändå :) Oavsätt årsmodell ska du ju ha klart för dig att 7-serie med V8 är betydligt dyrare i drift än din nuvarande 525a. |
|
|
Det "finns" men då får man betala därefter och då är det nog lika bra att köpa E65 om man inte är extremt fäst vid E38. Enda rosten jag hittat på min bil som jag trodde var helt rostfri var innanför framskärmarna när jag tog loss dem för omlack (klarlackssläpp och repor ej rost) där skärmens fästöglor på insidan mot dörrn hade skavt lite mot själva "rambenet". Inget som nånsin hade synts om man inte skruvat loss framskärmarna men alltid nåt :) |
|
|
Japmax På vilka punkter är den dyrare? Service och förbrukning? Bmw 4-ever |
|
|
Jag har haft en 528 E39, jag kan jämföra den med min E65 528 Skatt: 2118 försäkring: 5800 Bränsleförbrukning: 0,95/milen 745 Skatt: 3280 försäkring: 8600 Bränsleförbrukning: 1,32/milen Service är dyrare, men sånt sköter jag själv och köper det mesta med bra priser i Tyskland så det är marginell skillnad. |
|
|
E65 an är så törstig alltså? Snittar den på 1,32. Nästan 4 dl mer per mil?? Bmw 4-ever |
|
| Jag har aldrig hört någon som kommit ner i deklarerade 1,09. När man pratar blandad körning så beror det ju mycket på körstil och andel landsväg. Men du har ju min förbrukning med en 528 som jämförelse. | |
|
E65 finns även som sexcylindrig, 730i, kom lite senare inte särskilt vanlig. Enligt förbrukningsdeklaration går den försumbart snålare än V8an. Jag tror ju att skillnaden är större i verkligheten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.