AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.803

Frågor inför köp av min första bil

Hej!
ska nu köpa min första bil. Kan typ ingenting om bilar så har därför endel frågor som jag hoppas någon kan svara på.
Har hört att bmw har dyra reservdelar och är dyra att serva mm , stämmer det ?
hade tänkt något i denna stilen : Länk . Är detta en bra/rolig bil ? Är detta ett vettigt pris ?
Hoppas någon kan svara på detta
Servicekostnader: En myt. Billigare än Audi och Volvo mfl.
Bra och rolig bil: Ja.
Priset: Verkar spontant lite dyrt mtp årsmodell och mil.

Lycka till!
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Överpris för länkad bil. För de pengarna kan du köpa en 335 med samma årsmodell och grym utrustning. Om du ska köpa din första bil så kolla runt när det gäller försäkringar, det är sannolikt en stor utgift.
Den länkade bilen är nyimporterad från Italien (undersök historiken) med låg utrustningsnivå, till exempel saknas värmesitsar (ingen höjdare). Vägskatten för 07a är 5562kr en 330XDAT-08 (med lägre förbrukning) har en årskatt på 4630kr. Så leta efter en bättre utrustad 08 eller senare om du vill ha diesel, automat och 4wd. Dock är det svårt att hitta en sådan som Coupé. Italien verkar varit den största marknaden för modellen.

Utrustning

Fordonsuppgifter

Typ Wert
Chassinummer WBAWC91080PW60831
Typkod WC91
Typ 330XD OL (EUR)
E-modellserie E92 ()
Serie 3
Typ COUPE
Styrning LL
Dörrar 2
Motor M57/T2
Cylindervolym 3.00
Motoreffekt 170
Motor ALLR
Växellåda AUT
Färg SPACEGRAU METALLIC (A52)
Stoldynor LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW)
Produktionsdatum 2007-04-25

Extrautrustning

Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Urval COP-relevanta fordon
S203A ALLRADSYSTEM 4-hjulsdrivning
S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatväxel
S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunktion f ratt
S313A AUSSENSPIEGELPAKET Ytterspegel nedfällbar
S441A RAUCHERPAKET Rökare-sats
S4ATA INT.LEIST. SCHWARZ HOCHGLAENZEND Interiörlister högglansiga svart
S534A KLIMAAUTOMATIK Klimatautomatik
S563A LICHTPAKET Belysningspaket
S845A AKUSTISCHE GURTWARNUNG Akustisk bältesvarning
S855A SPRACHVERSION ITALIENISCH Språkversion italienska
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Aterförsäljarslista Europa
S884A ITALIENISCH / BORDLITERATUR Fordonsdokumentation italienska
S8SPA COP STEUERUNG Styrning COP

Serieutrustning

Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC)
S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sportratt läder
S2C5A LM RAEDER STERNSPEICHE 185 BMW LM hjul stjärneker 185
S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Stolsjustering elektrisk med memory
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Stralkastarspolare
S520A NEBELSCHEINWERFER Dimstraalkastare
S522A XENON-LICHT Xenon-Ljus
S548A KILOMETERTACHO Kilometerräknare

Jag hade breddat mig mot att acceptera någon/några av dessa: manuell, rwd, andra karossvarianter, bensinmotor.

Mvh Stephan
Tack för svar.
Också lite inne på denhär: Länk! . vilken skulle ni rekomendera av 325 330 335 ? Om man ser upplevelse i förhållande till pris ?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!
Innan du väljer bilmodell bör du kolla försäkringen. För en ung person i kombination med första bil lär det bli en rejäl slant för en motorstark BMW.
Har ingen aning om din privatekonomi men det är kanske roligt att ha någon krona över till andra upplevelser.
Givetvis väljer du en BMW, men kolla försäkringen innan du slår till!
E
Är det en dieseldriven Coupé med automalåda för runt 200tkr du siktar på? Helst med en av de kraftigaste motorerna?

Med tanke på hur bilar rasar i pris får du mest för pengarna om du köper en 335d, men som sagt undersök försäkringskostnaden då kanske du hellre köper en 320d?

Mvh Stephan
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
takenbulten: Bil nr2 kändes låååångt mer lockande än nr1 för mig. Bättre utrustad, M-paket, sv-såld. Att det "bara" är en 325d går att åtgärda med chiptrimning, det är nämligen samma motor i grunden som 330d.

-------
//Lövet
Tänkte den skulle stå med pappa som ägare för att få ned försäkringen.
Ja det är en diseldriven coupé automat runt 200k jag är sugen på. Är det int bra tryck i en 325 också ?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ingen bra idé att låta den stå på pappa, det genomskådar försäkringsbolagen och du kan stå helt utan ersättning. Köp en bil du har råd med.
okej . men om vi bortser från försäkringen . vilken bil skulle ni rekomendera
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Svajigt. Du har oro inför vad det kan kosta att underhålla och du har inte råd med försäkringen. En Golf kanske? Hygglig instegsbil för förstagångaren Länk
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Robert..
Hur fan skulle dom kunna genomskåda det?
Det dummaste jag hört på väldigt länge!
Vid en poliskontroll,är det ju bara att säga att man lånat bilen!
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Bror Duktig!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Bianca, om du inte vet vad du yrar om så kan du väl lika gärna vara tyst. Testa annars att söka här eller använd dig av google.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Länk
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Skenförsäkring är både fel och arrogant. Varför skulle en lägre riskgrupp ta kostnaderna som du ev. orsakar, vilket i sin tur kan höja deras premie?

Köp en bil du klarar av att äga och snylta inte på andra (vilket det är att t.ex försäkra på farsan).

Det är lite grann som att "ni andra" ska hjälpa/sponsra mig till ev fortkörningsböter.
Bilarna i sig har jag ingen åsikt om men appropå skenförsäkring: I min ungdom hade jag en bil ståendes på far. Fick inbrott i mitt förråd och bla sommardäcken försvann. Dessa täcks av bilförsäkringen och när jag(farsan) yrkade på ersättning undrade de såklart varför hans fälgar låg i mitt förråd... Fick tillslut typ 400 spänn för en uppsättning 17 tummare. Sen dess har jag alltid ägt mina fordon själv. Värt att tänka på kanske?
Ni
966
Nip
320i-04
@Epsilon - stämmer det verkligen att BMW skulle vara billigare att ha än Volvo - undrar det jag?

Efter ett gäng Ford och Opel under 35 år, så har jag haft BMW 5 år - det kostar betydligt mer.

Både försäkring och delar och service är dyrare - rätt mycket faktist.

Allra första bil:

1. Köp hos större bilfirma som i högre grad har råd att följa konsumentverkets utslag - om något skulle komma dit.

Kostar mer - men skall du lägga 200 000 lånar du förmodligen nästan allt i detta skedet i livet. Om du lånar 20 000 till märks knappt i kalkylen.

En liten firma har helt enkelt inte råd att vara generös eller ta ett bakslag att din AC pajjar snart efter att du köpt den.

Beroende på modell är framlyktor en enhet och bara glas kan inte bytas. Har läst 5000-7000 styck för dessa. Och anmärkning bilbes gör att du måste byta eller körförbud.

2. Se till att du har råd att lägga undan 5000 per år i oväntade utgifter.
Var 2000-2500 mil räkna med 2000 i oljeservice som minimum.

Kolla var i serviceintervallet du är nu?
På BMW har du enklaste oljeservice, sedan Inspektion 1 och Inspektion 2. Varannan är oljeservice.

Bromsoljebyte vartannat år - ung. 700 kr.

Helförs. minst 5500 per år.

3. Köp ingen importbil och att såpass ny bil är servad på BMW verkstad varenda service är givet.

Cool och ingen klump i magen än - go for it.
BMW är trevliga bilar.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Nip, ang. ägandekostnader: Jag/vi har haft ett antal äldre (ca 5st?) begagande Bmw under sista 10 åren, parallellt har jag haft ungefär lika många bilar av olika andra märken.
Alla som sagt begagnade, ja rent av gamla (minst 20 tusen mil).
Jag upplever att div. orginaldelar från Bmw ofta känns billiga jämfört med orginaldelar från Volvo.
Längre än så sträcker sig inte min vetenskapliga undersökning just idag :)
Ägande kostnaderna för de 5 Bmw bilar jag ägt hittills har varit långt dyrare än för ex volvo bilarna eller Audi bilarna kag ägt.
Försäkring,reparationer är det som dragit upp kostnaderna för Bmw bilarna.
Helt annat än andras uppfattning alltså här i tråden !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.