|
|
|
|---|---|
|
Blev faktist sugen på att trimchippa min 320 e46 med 170hk. Läste att man kan optimera den upp till 186hk på 98 oktan. Då blir den ju nästan som 325. Någon som har erfarenhet utav trimchippning? För- och nackdelar? Blir det något extra slitage på motorn? | |
| Chiptrimma kanske låter bättre. | |
|
Är det oberoende siffror du har på att den kommer få 186hk? Även om den får 186 ärliga hk så kommer den inte upplevas som en 325, för hela effektkurvan kommer troligtvis inte flyttas uppåt till en 325i nivå, utan det är på toppen som det kommer adderas. Jag tror inte skillnaden kommer bli så stor som du hoppas på och att de där extra 16hk är lite saltade siffror. __________ Mvh Grelle |
|
|
Skulle gissa på 5-6 hästar mer än orginal OM det blir något. Sannolikt så har man ökat varvstoppet för att få ut det. Att "optimera för 98 oktan" är en ganska bra skröna avseende insugsmotorer. Man kommer inte upp i den nivån där 95 inte räcker avseende knackningsskydd. Lägre oktan innehåller mer energi än högre. //Anders |
|
|
Hej! Den största "felet" med e46 320 är inte motorefekten utan att vxlådan är för lågt växlad. Där är största skillnaden med t.ex. en 325:a. Vad skulle hända om man stoppad i en vxlåda - bakaxelklump från en 325:a? E |
|
| Den skulle bli ännu slöare. | |
| enligt mig känns det som det saknas en växel, hade varit perfekt om kunnat peta i 6:an. | |
|
Hej! Jag upplever inte 320 som slö, allt beror givetvis på vad man jämför med, men 170 hk 0-100 på under 10 sekunder osv är helt okej med mig. Men som psoon skriver - det saknas en växel när man kommer upp i 120-130 km/h. E |
|
|
Om en 320i är slö eller inte är ju inte riktigt frågan, men som Marin skriver så skulle den bli slöare (eller mindre potent, beroende på hur man vill uttrycka sig) med en högre utväxling. __________ Mvh Grelle |
|
|
Hela effektkurvan är egentligen åt hel*ete på den motorn i kombi med tokigt utväxlad låda. Tomas: Säger bara, lägg ner tankarna på att trycka in ett chip! Är som att slänga pengarna i sjön. |
|
|
Effekten kommer på tok för sent i registret. Är inte för än runt 3500rpm den börjar vakna till liv, och då går den helt okej. Hade det funnits mer kraft tidigare i registret hade man även kunnat ha en annan utväxling på lådan. |
|
| Byt till en 325 lr ännu bättre 330. 3.0 motorn är en pärla. Bra bottenvrid, bra toppeffekt och allt där imellan. | |
| 3,0:an är en underbar motor förutom att den nästan har en för jämn effektkurva :) | |
|
Har chippat/mappat samtliga bilar jag ägt med varierande resultat.. Några exempel: Peugeot 206 XT 90hk halv trött blev med mappning hos TurboCenter ruggigt körglad och pigg! Suzuki Liana 1,6 L 16v Gatmappad Turbo Center= Skillnad men inte så stor.. Lite rappare Bmw E46 328 Dubbel Vanos Coupe TuningChip 215Hk = 10-15% skillnad! Gick nästan som en 330i när vi jämförde. Bmw Z4 2,8 Enkel Vanos 10% skillnad. Kändes hygglig skillnad. E90 320 Si 173hk org. Med racemapp från en kille i tyskland. Kände helt ärligt ingen skillnad alls!;( M3 E46 Cab Turbo Center blev hygglig skillnad Så om det blir skillnad på en 320 = troligen inte.. Dock tror man att bilen har 186hk så känns det bättre, men du kommer inte dra ifrån någon bil som du får pisk av i dagsläget direkt.. Men testa och be att få ett återköp om du inte känner skillnad.. |
|
| Blev det något chip o isf kände du någon skillnad? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.