AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.092

Fel på farthållare 530 -00

Fe
9
Feor
530 iM -01
Jag har ett problem med farthållaren. Jag har sökt på forumet och hittat svar som stämmer nästan, men jag blir inte klokare.

Mitt problem:
Jag startar bilen och då kan jag sätta på farthållaren och den fungerar som den ska till jag trycker ner bromsen. Då stängs den av helt och går inte att starta igen om man inte startar om bilen.

Det jag hittat på forumet säger att det kan vara bromshjuskontakten som är sönder, men då skall bromsljusen lysa hela tiden, vilket de inte gör. Jag har dessutom bytt kontakten men samma fel kvarstår.

Vidare läste jag att kan det vara ABS-givaren som styr farthållaren som är sönder (kommer inte ihåg vilken sida) men borde inte ABS lampan lysa om den skulle vara trasig? Det gör den iaf inte.

Kan det vara något annat fel?

Farthållaren slutade fungera efter jag tvättat bilen, slump? Dessutom upplever jag att tomgången börjat svajjade lite vid kallstart vid samma tillfälle om dock bara för en liten stund, slump det också el hör dessa fel ihop?

Tacksam för hjälp med detta då jag har 9 mil till jobbet. :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja det är inte samma kontakt i bromsljuskontakten till Bromsljus och farthållare. har du manuell ?? då har du även en brytare på kopplingen. prova att lyfta pedalen med foten om farthållaren lägger av.

Att gissas sig till är ju inte lätt, men en diagnos ger ofta ledtråd åt rätt håll.
Absgivaren borde det inte vara, är höger bak till farthållaren.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fe
9
Feor
530 iM -01
Tack för snabbt svar.

Har manuell. Har provat att lyfta pedalerna men det går fortfarande inte att få på farthållaren. Ända som funkar är att starta om bilen.
När jag trycker ner kopplingen går det att återgå till "gamla" farten, men så fort jag trycker på bromsen slocknar symbolen för farthållaren och går inte att sätta på igen.
Fe
9
Feor
530 iM -01
Utvecklar mina symtom på bilen:

Har felsökt och hittade felkod p0102.

Vad jag också märkt är att när jag kallstartar bilen och trycker på bromsen svajjar tomgången, går fint när jag inte håller bromsen nedtryckt.

Om jag står still och vänsterbromsar, fungerar inte gaspedalen, varvar inte något.. Om jag kör och vänsterbromsar "dödar" den gasen. Går ner på tomgångsläge.

Alltså kopplar bromsen ur farthållaren helt + stryper motorn helt. Låter som något säkerhetssystem.?
Tr
50
Trex
525i-M Touring -03
520d xDrive Touring -14
Hej Feor!

Jag har precis samma fel på min 525 iM -03.
Har du kommit fram till något om vad felet beror på?

//Uffe

Carpe diem
Fe
9
Feor
530 iM -01
Hej Trex

Nej, tyvärr har jag inte kommit fram till någon lösning än. Ska försöka ta tag i det igen på semestern och se vad jag hittar.
Hittar jag felet hör jag av mig. Gör gärna det om du hittar det också.

Ha de gott!

//Johnny
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det där att gasen dör om du bromsar ska vara så. Det är en övervakning av gaspedalen ifall den skulle fastna/givaren paja för att förhindra att bilen kan skena. Om broms och gas sker samtidigt börjar den efter ett par sekunder släppa gasen med ett viss hastighet tills man har tomgång.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Feor: Ingen lösning eller tips på felet från min sida men kan tipsa om att din bil inte är en 00:a så länge det inte är en Diesel.

530i introducerades från och med facelift 2001 (BMW byter årsmodell i september så det är mycket möjligt att den är tillverkad 00 men är inte årsmodell 00)

Trex
525i-M Touring -03
520d xDrive Touring -14
Problemet är inte att gasen slutar "gasa" utan att den gröna lampan för påslagen farthållare slocknar och jag kan inte tända den igen utan att starta om bilen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vet ej men man undrar ju om knappen i ratten är ok? (dator...)
Eftersom lampan slocknae borde det finnas felkod, måste lädadav INPA ellerDIS, inteOBDII.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
PO102 är Luftmassemätaren låg insignal.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tr
50
Trex
525i-M Touring -03
520d xDrive Touring -14
Tack "Hasso"!
Jag hade problem med ojämn tomgång, bytte gummibälgen efter LMMen men den gick fortfarande som en kratta. Pluggade ur LMM-kontakten å vips så går den rent. Va lite panik inför besiktning därav denna ful-lösning. Kunde aldrig föreställa mig att en urkopplad LMM skulle döda farthållare varje gång man bromsar...men men...den som har levern kvar får se ;)

/Uffe

Carpe diem
Tr
50
Trex
525i-M Touring -03
520d xDrive Touring -14
Glömde ju skriva att jag kopplade in LMMen igen å då funkar farthållaren som den ska, men bilen går som en påse skit. Ny LMM beställs!!

Carpe diem
Fe
9
Feor
530 iM -01
Får prova samma sak, tack för alla svar. :)

Tack Chrille, skrev fel där. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.